ISSN 1339-1429
Otázky a odpovede
Zoznam otázok
zoradiť výsledky podľa:
Účtovanie materiálu a služby
ID3930 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Máme faktúru na gravírovaný nápisy - návrh, výroba a montáž (ide o písmena / nápis hasičská zbrojnica). Ide o nákup nápisu na 501 alebo služba 518 výroba? Podobne, napríklad, dáme si vyrobiť banner (potrebný na publicitu k eurofondom). Je to nákup materiálu 501 alebo služba? Taktiež sme si dali vyrobiť držiak na kvety, faktúra však príde "fakturujem Vám držiaky...". Je to 501 alebo 518?
Pracovná pozícia manželky starostu
ID2343 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Obec má 470 obyvateľov. Na obecnom úrade v priamej podriadenosti starostu pracujú tri osoby: účtovníčka + personalistika, mzdy a matrika, hlavná kontrolórka a referentka pre správu daní a poplatkov a na vedenie pokladničnej agendy.
Zástupca starostu v komunálnych voľbách kandidoval za starostu a bol úspešný. Manželka novozvoleného starostu je viac ako dve volebné obdobia zamestnacom obecného úradu a má na starosti pokladnicu a správu daní a poplatkov.
Mali sme snahu získať právny výklad k ustanoveniu § 7 zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme. Opoveď nebola jednoznačná.
Podľa prvej časti citovaného ustanovenia by nemala manželka p. starostu zotrvať na pracovnej pozícií, ktorú v súčasnosti zastáva. Pán starosta sa odvoláva na poslednú časť ustanovenia § 7 zákona č. 552/2003 Z. z., "okrem zamestnacov zamestnávateľa u ktorého pôsobí len jeden vedúci zamestnanec, ktorý je štatutárnym orgánom" . Vzhľadom na túto výnimku starosta zastáva názor, že zákon nie je porušený a môže jeho manželka naďalej podliehať priamej pokladničnej kontrole starostovi.
Na druhej strane vieme, že starosta nemá pracovný pomer s obcou, ide o volenú funkciu a jeho postavenie definuje zákon o obecnom zriadení.
Chcela by sme vedieť ako aplikovať správne poslednú časť ustanovenia § 7 citovaného zákona! Môže sa posudzovať starosta obce ako vedúci zamestnanec?
Účasť zamestnanca úradu na zasadnutiach OZ ako povinnosť?
ID2412 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Môže byť účasť zamestnanca obecného úradu na zasadnutiach OZ určená ako povinná? Z § 16 zákona o obecnom zriadení to priamo nevyplýva, mohol by to podľa mňa určiť starosta ako vedúci zamestnanec (v prípade malej obce), organizačný poriadok (tiež tvorený starostom), rokovací poriadok, ale čo v prípadoch, ak to tak nie je a účasť zamestnanca úradu vyžadujú len poslanci OZ? Majú na to právo? Ide o situáciu, kedy zamestnankyne úradu odmietajú účasť na zasadnutí, pretože sú konfrontované otázkami nie priamo súvisiacimi s bodmi rokovania alebo príliš detailnými, na ktoré nie sú pripravené, nemajú potrebné podklady a pod. Nemajú problém sa zúčastniť v prípade prizvania ku konkrétnym bodom rokovania.
Vyplácanie dividend obciam
ID3260 | | Ing. Jana Hvojníková
Ako mám zaúčtovať vyplatené dividendy Východoslovenskou vodárenskou spoločnosťou, a.s. obci. Obec v uvedenej spoločnosti vlastni kmeňové akcie.
Nadobudnutie nehnuteľnosti a vznik daňovej povinnosti
ID204 | | Irena Bubeníková
Ak právnická osoba kúpila stavbu na základe kúpnej zmluvy zo dňa 21. 12. 2007, stáva sa daňovníkom od 1. 1. 2008, alebo až po zápise v katastri nehnuteľností 24. 1. 2008, teda až od 1. 1. 2009?
Sankcie pre obec
ID1876 | | Klára Klabníková
Môže byť obec sankcionovaná (napr. pri kontrole NKÚ) za nevyznačenie právoplatnosti na rozhodnutiach o vyrubení miestnych daní a poplatkov? Ide o zákonnú povinnosť? Je nutné aj vyznačenie vykonanej finančnej kontroly na týchto rozhodnutiach?
Pracovné voľno na sprevádzanie postihnutého dieťaťa do zariadenia sociálnej starostlivosti
ID237 | | doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.
Manželia sa okrem svojho dieťa spoločne starajú ešte aj o manželovo zdravotne postihnuté päťročné dieťa, ktoré od januára tohto roku, každé tri týždne vozia do špeciálneho zariadenia sociálnej starostlivosti. Zamestnávateľ manželke na uvedený účel odmietol preplácať čerpané pracovné voľno, s odôvodnením, že nie je považovaná za rodinného príslušníka dieťaťa a navyše si už v tomto roku vyčerpala pre návštevu lekára so svojím vlastným dieťaťom 7 dní. Ako je to s nárokom a rozsahom na platené voľno v tomto prípade?
Kapitálové výdavky - pochybnosti
ID1285 | | Ing. Ingrid Veverková
Obec v rámci programu „Leader“ dostane dotáciu na revitalizáciu parku. V kapitálových výdavkoch sú zaradené nasledovné položky:
Majetok | Počet kusov | Cena za kus v eurách | Cena celkovo v eurách |
Parkové lavičky | 3 | 240 | 720 |
Smetný kôš | 1 | 80 | 80 |
Pieskovisko | 1 | 180 | 180 |
Dvojhojdačka | 1 | 600 | 600 |
Spolu | 1 580 |
Mám pochybnosti o účtovaní týchto položiek ako o kapitálových výdavkoch. V smernici je stanovené, že majetok v hodnote od 500 eur do 1699 eur sa účtuje ako drobný dlhodobý majetok. Podľa toho by sa ako kapitálový výdavok účtovala len dvojhojdačka v hodnote 600 eur. Alebo existuje možnosť, že tieto položky sa budú brať ako celok, sústava vecí – obecný mobiliár, a všetko dokopy ako kapitálový výdavok v hodnote 1580 eur?
Dotácia CVČ mimo územia obce
ID3346 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Má obec povinnosť uviesť vo VZN o financovaní školských zariadení aj dotáciu pre CVČ nachádzajúce sa mimo územia obce a mimo jej zriaďovateľskej pôsobnosti, ak toto centrum navštevujú deti s trvalým pobytom v obci? Podľa zákona 596/2003 Z. z. § 6 ods. 12 písm. c) obec určí vo VZN podmienky financovania pre školské zariadenia vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti. Podľa môjho názoru dotáciu pre "cudzie" CVČ môže obec poskytnúť na základe žiadosti tohto centra aj bez určenia výšky dotácie vo VZN, samozrejme so súhlasom OZ a rozpočtovým krytím.
Nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby (n.o.)
ID3160 | | Jana Vršková
Zákon o neziskových organizáciách § 33 odsek 3 ustanovuje overenie ročnej účtovnej závierky audítorom, ak:
a) dotácie zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu štátneho fondu a z rozpočtu obce prekročia v roku, za ktorý je ročná účtovná závierka zostavená, 33 193 €,
b) všetky príjmy neziskovej organizácie prekročia 165 969 €.
Príjmy n.o. boli menej ako 165 969 €. (bod b) Dotácie zo štátneho rozpočtu (bod a) boli vo výške 40 000 €, ale tieto dotácie boli celkom presne od Maďarského štátu- od Maďarského Ministerstva ľudských zdrojov, takže nie od Slovenského štátu. Na účely ústavy Slovenskej republiky štátom sa rozumie Slovenská republika (článok 1/1) Slovenská republika je právny štát. Tiež výklad a uplatňovanie zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov musí byť v súlade s touto ústavou (článok 2/3). Je naša hore uvedená úvaha správna, že na účely zákona o neziskových organizáciách (č. 213/1997 Z. z.) nespadáme do bodu § 33 / a, takže nepotrebujeme účtovnú závierku dať overiť audítorom? Pri spotrebovaní hore uvedenej dotácie, na aký výnosový účet máme zaúčtovať dotáciu? (napr. 649 alebo 691)