ISSN 1339-1429
Otázky a odpovede
Zoznam otázok
zoradiť výsledky podľa:
Rozdelenie prebytku rozpočtu obce
ID1196 | | Ing. Ingrid Veverková
Obec dosiahla v roku 2011 prebytok rozpočtu. Starosta a obecné zastupiteľstvo chce rozhodnúť o rozdelení prebytku rozpočtu tak, že 10 % z dosiahnutého prebytku pôjde do rezervného fondu a 90 % prebytku rozpočtu sa zapojí do rozpočtu obce na strane príjmov a použije sa na bežné a kapitálové výdavky. Je toto rozhodnutie obecného zastupiteľstva správne?
Účtovanie poistného plnenia
ID1195 | | Ing. Ingrid Veverková
Ako sa vykazuje poistná udalosť na príjmovej a výdavkovej strane v rozpočte obce v prípade, keď poisťovňa vykazuje poistné plnenie priamo dodávateľovi. Treba v tomto prípade vykazovať plnenie príjmovej strany rozpočtu cez položku ekonomickej klasifikácie 292006 - Z náhrad z poistného plnenia a na výdavkovej strane rozpočtu vykázať čerpanie na položke ekonomickej klasifikácie 635xxx - Rutinná a štandardná údržba?
Pracovný pomer na dobu určitú
ID121 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.
Zamestnávateľ – samostatne zárobkovo činná osoba (SZČO) zamestnáva jediného zamestnanca. S týmto zamestnancom doteraz uzatváral pracovné zmluvy od roku 2008 vždy na dobu určitú – na jeden rok. Posledná pracovná zmluva je uzatvorená od 21.12.2009 do 31.12.2010. Bude môcť podnikateľ opätovne uzatvoriť pracovný pomer na dobu určitú od decembra 2010 do decembra 2011? Musí pracovníka už zamestnať na dobu neurčitú? Ako je to po novele Zákonníka práce (zákon č. 574/2009 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z . z. Zákonník práce v z. n. p.), možno ešte uzatvoriť pracovný pomer na dobu určitú a koľkokrát, alebo už nie je iná možnosť len ho zamestnať na dobu neurčitú, keďže na dobu určitú je pracovný pomer opakovane uzatváraný už tretíkrát a vecný dôvod ďalšieho predlžovania pracovného pomeru na dobu určitú (do 20 zamestnancov) sa v novele tohto zákona už nenachádza?
Výpočet mzdy pri nerovnomerne rozvrhnutom pracovnom čase
ID296 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.
Ako sa postupuje pri výpočte mzdy zamestnancov s nerovnomerne rozvrhnutým pracovným časom (11 hodín denne, cyklus – denná a nočná zmena, 2 dni voľna), s dohodnutou hodinovou mzdou, týždenný pracovný čas zamestnávateľa je 37,5 h:
1. v prípade, že nepracujú vo sviatok, na ktorý mali v rozvrhu zmien naplánovanú zmenu - patrí im náhrada mzdy za sviatok? Ak áno, za koľko hodín, za 11 h (tak ako majú v pláne zmien) h alebo za 7,5 h ?
2. ak podľa plánu zmien majú odpracovať napr.:
- 1/2011 176 h
- 2/2011 154 h
- 3/2011 165 h
- 4/2011 165 h
v prípade, že ide o prácu podľa plánu zmien, bez nariadenej práce navyše - nepovažujú sa hodiny naplánované nad pracovný čas pre 37,5 h za nadčas?
3. Napríklad podľa pracovného kalendára pre 37,5 h, je za január pracovný čas 150 h, podľa rozvrhu zmien má zamestnanec odpracovať 176 h. Považuje sa rozdiel 26 h za nadčas alebo je prioritný plán zmien?
Účtovanie postúpenia pohľadávky
ID604 | | Ing. Lucia Vanková
Spoločnosť Alfa, a. s. odoslala dňa 2. 3. 2010 spoločnosti Beta, s. r. o. faktúru za tovar, ktorá bola splatná 2. 4. 2010 vo výške 10 000 €. Dňa 5. 4. 2012 postúpila spoločnosť Alfa, a. s. túto pohľadávku spoločnosti Gama, s. r. o. za 3 000 €. Spoločnosť Gama, s. r. o. zaplatila v roku 2012 za postúpenú pohľadávku sumu 3 000 €.
Účtovanie postúpenia pohľadávky pri konkurze
ID605 | | Ing. Lucia Vanková
Spoločnosť Alfa v roku 2012 evidovala ďalej pohľadávku voči dlžníkovi v konkurze v menovitej hodnote 6 500 €, ktorá vznikla pri dodávke tovaru v roku 2011. Konkurz na majetok dlžníka vyhlásil súd dňa 15. 12. 2011. Vo svojom uznesení vyzval veriteľov, aby svoje pohľadávky prihlásili na súde a správcovi do 45 dní odo dňa vyhlásenia konkurzu. Spoločnosť pohľadávku prihlásila dňa 20. 1. 2012. Dňa 15. 4. 2012 spoločnosť postúpila pohľadávku voči dlžníkovi v konkurze inej spoločnosti za cenu 1 500 €, ktorá túto následne aj zaplatila.
Rozsah činnosti hlavného kontrolóra
ID1191 | | Mgr. Ladislav Briestenský
Poslanci schválili hlavnej kontrolórke kontrolu vyplatenia miezd a odmien zamestnancov obecného úradu. Kontrolórka odo mňa požaduje predloženie kópií platových dekrétov zamestnancov a menovitý zoznam vyplatených odmien. Domnievam sa, že postup kontrolórky je nesprávny. Platové dekréty by mala kontrolovať bez toho, aby si robila kópie. Domnievam sa, že kontrolórka nie je oprávnená kontrolovať priznanie príplatku 15% podľa zákona č. 553/2003 Z. z., ani priznanie osobných príplatkov, ktoré sú vo výlučnej kompetencií starostu a nemá dôvod žiadať menovité vyplatenie odmien.
Overovanie zápisníc poslancami
ID1190 | | Mgr. Ladislav Briestenský
Máme problém s overovaním zápisníc poslancami. Často meškajú, kým sa k overovaniu dostanú. Keď sa im niečo v zápisnici nepáči, chcú, aby sme zápisnicu upravili podľa toho, čo oni povedia, lebo inak ju nepodpíšu. Ak je overovateľom poslanec XY, trvá na tom, že musí byť v zápisnici doslovne uvedené všetko, čo na zasadnutí povedal. Ako máme danú situáciu riešiť?
Povinnosť zvolať zasadnutie obecného zastupiteľstva
ID1188 | | Mgr. Ladislav Briestenský
Je mi jasné, že musím ako starosta obce zvolať zasadnutie obecného zastupiteľstva do 15 dní od žiadosti aspoň tretiny poslancov. Mám túto povinnosť aj vtedy, ak neuvedú návrh programu? Veď ten musím zverejniť tri dni pred zasadnutím.
Mimoriadne zasadnutie obecného zastupiteľstva
ID1187 | | Mgr. Ladislav Briestenský
Hlavný kontrolór mi vytkol, že používam výraz „mimoriadne zasadnutie obecného zastupiteľstva", ktorý vraj po novele zákona o obecnom zriadení už nie je správny. Je to skutočne tak, že sa tento pojem už nemá používať?