ISSN 1339-1429
Otázky a odpovede
Zoznam otázok
zoradiť výsledky podľa:
Veterné mlyny a daň zo stavieb
ID1300 | | Ing. Elena Račková
Veterné mlyny nemajú podlažie, je možné zaradiť ich medzi priemyselné stavby? Podľa § 10 ods. 3 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len "zákon o miestnych daniach") predmetom dane zo stavieb nie sú stavby:
- s bytmi alebo nebytovými priestormi, ktoré sú predmetom dane z bytov,
- priehrad, vodovodov, kanalizácií, zariadení na ochranu pred povodňami a rozvodov tepelnej energie.
Predmet dane zo stavieb
ID1299 | | Ing. Elena Račková
Je správca dane povinný skúmať stavbu podľa § 10 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálny odpad a drobné stavebné odpady v z. n. p., či má podlažie, či je spojená so zemou, keď daňovník v daňovom priznaní uvádza, že je to priemyselná stavba a podkladom je kolaudačné rozhodnutie na užívanie priemyselnej stavby?
Podľa §10 ods. 2 cit. zákona predmetom dane zo stavieb sú stavby, ktoré majú jedno alebo viac nadzemných podlaží alebo podzemných podlaží, spojené so zemou pevným základom. Na daňovú povinnosť nemá vplyv skutočnosť, že stavba sa prestala užívať.
Dotácie obce právnickej osobe
ID1298 | | JUDr. Artúr Soldán
Podľa § 7 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z. z.) „...Z rozpočtu obce sa môžu poskytovať dotácie právnickým osobám, ktorých zakladateľom je obec, a to na konkrétne úlohy a akcie vo verejnom záujme alebo v prospech rozvoja územia obce....“
- Na základe citovaného ustanovenia možno poskytnúť dotácie aj právnickým osobám, ktorých spoluzakladateľom je obec (s minoritnou alebo majoritnou majetkovou účasťou obce), alebo len právnickým osobám so 100%-nou majetkovou účasťou obce?
- K poskytovaniu dotácie podľa cit. ustanovenia postačuje, ak je dotácia pre konkrétnu právnickú osobu s uvedeným účelom zahrnutá do schváleného rozpočtu obce, alebo treba osobitné uznesenie obecného zastupiteľstva o poskytnutí dotácie alebo stanovenie podmienok pre poskytovanie dotácie vo všeobecne záväznom nariadení obce?
Zasielanie zápisnice a uznesení z rokovaní obecného zastupiteľstva
ID1296 | | JUDr. Artúr Soldán
Otázka sa týka oznamovania, resp. zasielania zápisnice a uznesení poslancom obecného zastupiteľstva hlavnému kontrolórovi. V bežnej praxi to funguje tak, že zápisnica spolu s uzneseniami, sa po podpísaní overovateľmi zápisnice a starostom obce založí na obecnom úrade. Len overovatelia zápisnice majú vedomosť o tom, ako boli naformulované uznesenia, a čo obsahuje zápisnica.
V internom predpise „Rokovací poriadok obecného zastupiteľstva“ majú uvedené, že zápisnica z rokovania obecného zastupiteľstva spolu s uzneseniami sa zverejňuje spôsobom v obci obvyklým (t. j. na úradnej tabuli umiestnenej v priestoroch obecného úradu, ale ani to sa nerobí). Keď som upozornila orgány obce, najmä starostu na tento nesprávny postup, tak som dostala odpoveď, že starosta nemá zo zákona povinnosť oznamovať, resp. zasielať poslancom a hlavnému kontrolórovi zápisnicu spolu s uzneseniami, môžu si to prečítať na obecnom úrade. Takýto postup nezabezpečuje žiadnu kontrolu nad tým, ako sú tvorené a naformulované uznesenia, ktoré sa vo väčšine prípadov nepripravujú vopred k prerokovaným materiálom.
Výpočet náhrady platu počas dovolenky
ID1295 | | Mgr. Ladislav Briestenský
Starostovi počas výkonu funkcie patrí dovolenka na zotavenie. Podľa § 5 ods. 2 zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 253/1994 Z. z.") priemerným mesačným platom na účely ods. 1 a § 2 ods. 2 je jedna dvanástina súčtu platu podľa § 3 alebo podľa § 4 ods. 2 cit. zákona za obdobie dvanástich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov predchádzajúcich mesiacu, v ktorom vznikla potreba zistenia priemerného mesačného platu. Priemerný mesačný plat sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor.
Na základe uvedeného postupujeme pri výpočte nasledovne:
- Ako príklad použijem reálny výpočet pre výpočet náhrady príjmu za dovolenku čerpanú v mesiaci máj 2012.
- Súčet platov starostu za predchádzajúcich 12 kalendárnych mesiacov (5/2011 - 4/2012) = 1854 + (7 x 1669) + (4 x 1706) = 20 361 eur.
- Priemerný mesačný plat = 20 361 / 12 = 1 696,75 eur.
- Náhrada za 3 dni dovolenky čerpanej v mesiaci máj 2012 = (1 696,75 / 23) x 3 = 221,32 eur, resp. (1696,75 / 172,5) x 22,5 = 221,32 eur.
- Plat za odpracované dni = (1 706 / 23) x 20 = 1 483,48 eur.
- Hrubý príjem starostu za máj 2012 = 1 483,48 + 221,32 = 1 704,80 eur
Je takýto postup pri výpočte správny a je v súlade s platnou legislativou? Pri tomto výpočte hrubý príjem starostu v mesiaci, v ktorom čerpal dovolenku je nižší, ako plat starostu, ktorý mu patrí na základe § 3 ods. 1 cit. zákona o 1,20 eur. Poznamenávam, že v príklade je prepočet urobený na plný úväzok, pri základnom plate starostu bez zvýšenia.
Zmena úväzku hlavného kontrolóra
ID1293 | | Mgr. Ladislav Briestenský
Môže obecné zastupiteľstvo prejednávať a schvaľovať zmenu úväzku hlavného kontrolóra počas funkčného obdobia hlavného kontrolóra?
Stravné lístky a rozpočtová klasifikácia
ID1292 | | Ing. Ingrid Veverková
Ako má správne obec účtovať rozpočtovú klasifikáciu pri obstaraní stravných lístkov?
- pri úhrade faktúry za dodanie stravných lístkov zaúčtuje celú sumu faktúru = 321 / 221 + RK alebo
- pri úhrade faktúry zaúčtujeme úhradu bez rozpočtovej klasifikácie = 321/221 a následne koncom mesiaca interným účtovným dokladom zaúčtujeme rozpočtovú klasifikáciu vo výške 55% hodnoty stravných lístkov (náklad zamestnávateľa).
Aký postup je správny? Pri príjme príspevku na stravu zamestnancov zo sociálneho fondu obce na bežný účet obce 221/ 262 treba účtovať rozpočtovú klasifikáciu alebo nie?
Pôžička v obci a ekonomická rozpočtová klasifikácia
ID1291 | | Ing. Ingrid Veverková
Obec plánuje v tomto roku (2012) prijať pôžičku od nebankového subjektu - právnickej osoby (s.r.o.) na financovanie kapitálových výdavkov. Podľa niektorých zdrojov by som to mala účtovať s kódom zdroja 72 - mimorozpočtové zdroje. Mala by som mať tieto prostriedky zvlášť bankovom účte a odtiaľ financovať výdavky? Tieto finančné prostriedky sa nedostanú do rozpočtu obce, mám použiť pri prijatí ako aj výdaji tejto pôžičky rozpočtovú klasifikáciu?
Nájomná zmluva
ID1290 | | JUDr. Peter Strapáč
Obec je od roku 1998 jediným spoločníkom v s. r. o., ktorá podniká v oblasti poskytovania ubytovacích služieb, verejného stravovania, doplnkových služieb cestovného ruchu a prevádzkovania telovýchovných zariadení a zariadení slúžiacich k regenerácii a rekondícii. V súčasnom období skončila platnosť nájomnej zmluvy medzi obcou a s. r. o., na základe ktorej s.r.o. využívala majetok obce na svoje podnikanie. Je nájomná zmluva pre obec najvhodnejší nástroj, prípadne existuje iný na zverenie majetku obce na využívanie s.r.o., v ktorej je obec jediným spoločníkom (prenajímame sami sebe a taktiež pri štandardnej zmluve o nájme podľa § 663 a nasl. Občianskeho zákonníka, pre nájomcu vyplýva povinnosť uhrádzať náklady na modernizáciu, opravy a rekonštrukciu nad určitú sumu, ktoré boli predtým odsúhlasené, čo pri bazénoch a chatách, do ktorých nebolo 30 rokov nič investované, nie je za súčasnej finančnej situácie pre obec najvhodnejšie riešenie)? Ak áno, ako je to v tomto prípade s povinnosťou uplatňovať ustanovenie § 9a ods. 9 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p.
Kúpna zmluva
ID1289 | | Ing. Anton Kolembus
Firma zhotovuje drevené montované stavby z dreva. V nájme má pozemok od urbárskej spoločnosti a Na tomto pozemku je postavená chata, na ktorú bolo vystavené stavebné povolenie a kolaudácia na meno spoločnosti. Chata je bola postavená za účelom predaja. V súčasnosti je už po kolaudácii, ale ešte nezapísaná do katastra a spoločnosť ju predáva zákazníkovi. Má spoločnosť predávať chatu na základe zmluvy o dielo alebo kúpnej zmluvy?