Otázky s vecným pojmom: Podvojné účtovníctvo

počet otázok s vecným pojmom : 486



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Váhostav

ID2589 | | Ing. Anton Kolembus

Mám otázku k účtovaniu a daňovým aspektom odpredaja pohľadávky nezabezpečeného veriteľa Váhostavu v rámci reštrukturalizácie. Spoločnosť spĺňa všetky podmienky a podala materiál do SZRB na odpredaj svojej pohľadávky voči Váhostavu. Momentálne sa čaká na zmluvu. Ide o reálny prípad, sumy ale pre jednoduchosť budú ilustratívne. Spoločnosť mala v reštrukturalizačnom procese prihásené a schválené pohľadávky voči Váhostavu v celkovej výške 200 000 €. Rozhodla sa využiť možnosť a odpredala svoje pohľadávky za 50 % ich nominálnej hodnoty v roku 2015 t. j. za 100 000 €. V účtovníctve mala v roku 2014 vytvorenú opravnú položku vo výške 200 000 € (účtovanie 547/391). Tvorba opravnej položky na pohľadávky voči firme v reštrukturalizácii bola daňovo uznaný náklad. Ako sa zaúčtuje odpredaj pohľadávok, zrušenie opravnej položky, výnosy z odpredaja a hlavne aké sú daňové aspekty celej tejto operácie?

Vklad spoločníka - kapitálové fondy

ID2587 | | Ing. Marián Drozd

Spoločník vlastní pozemky pod nehnuteľnosťou, ktorej vlastníkom je s. r. o. Spoločnosť chce urobiť na nehnuteľnosť releasing, ale leasingová spoločnosť vyžaduje, aby aj pozemky boli vo vlastníctve spoločnosti. Spoločnosť však momentálne nemá finančné prostriedky, aby tieto pozemky odkúpila od spoločníka. V priebehu 3 rokov však pravdepodobne bude vedieť vytvoriť prostriedky, ktorými by vedela realizovať kúpu týchto pozemkov. Avšak toľko času nemá, ak chce dnes realizovať releasing. Môže spoločník vložiť tento pozemok do majetku spoločnosti - vzniklo by bezodplatné nadobudnutie pozemkov, ktoré by bolo zaúčtované na účte 042 (031) / 413. Neskôr, ak spoločnosť bude disponovať voľnými finančnými prostriedkami, by postupne znižovala kapitálové fondy /prevodom peňažných prostriedkov na účet spoločníka/ a účtovala by to 413/221. Bolo by to takto v poriadku z daňového a z účtovného hľadiska? Pozn.: Spoločník má pozemky vo vlastníctve viac ako 5 rokov, čiže u neho by predaj týchto pozemkov bol oslobodený od dane z príjmov.

Predplatné

ID2578 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Aké sú podmienky pri poskytovaní preddavkov na predplatné denníkov pre účtovnú jednotku verejnej správy (RO). Považuje sa vystavenie objednávky za zmluvný vzťah a tým pádom bude úhrada zálohovej faktúry v súlade s rozp. pravidlami? Ohľadne predplatného by som sa ešte chcela spýtať v súvislosti s výnimkou finančného vysporiadania. Koncom roku objednávame predplatné na budúci rok. Je možné objednať tlač a poskytnúť preddavok na dva roky vopred?

Peňažná zábezpeka notára

ID2570 | | Ing. Marián Drozd

Pri začiatku činnosti je notár povinný zložiť peňažnú zábezpeku väčšej sumy Notárskej komore, a to v zmysle § 12 ods. 1 písm. c) zákona č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti. Uvedenom odseku sa uvádza, že notár musí zložiť peňažnú zábezpeku na zabezpečenie pripojenia jeho notárskeho úradu s centrálnym systémom komory. Zákon ale neuvádza, na koľko rokov je zábezpeka určená, ako by bolo riešené vrátenie zábezpeky v prípade ukončenia činnosti a pod. Na našu otázku komore sme dostali odpoveď, že nenastal prípad aby to niekedy riešili. Ako to potom máme my v účtovníctve viesť, iba ako dlhodobú pohľadávku? Alebo to časovo rozpúšťať do nákladov, alebo iným spôsobom?

Zaúčtovanie starého dokladu

ID2569 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

PO, PU, platiteľ DPH, na základe upomienky sme zistili, že neevidujeme prijatú faktúru, tak sme si vyžiadali opätovné zaslanie. Faktúra má dodanie 30. 8. 2015. Opis faktúry nám došiel 10.10. 2015. Do ktorého obdobia ju v podvojnom účtovníctve zaúčtujeme (08 alebo 10), čo sa týka DPH, tak si uplatním odpočet v 10/2015 a v kontrolnom výkaze to ide tiež do 10/2015?

Nehnuteľnosť a jej zaradenie do užívania

ID2543 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Spoločnosť AB kúpila pozemok, vybavila stavebné povolenie, ...., začala na pozemku stavať nehnuteľnosť. Túto nehnuteľnosť stavala 3 roky. Nehnuteľnosť bola v stave rozostavanosti - účtovaná na účte 133 - nakoľko účelom bol stavby bol predaj nehnuteľnosti. Medzičasom všetky povolenia, práva a povinnosti vyplývajúce zo stavby, previedla spoločnosť AB na spoločnosť CD. Ale len dokumentáciu. Nie samotnú rozostavanú stavbu. Spoločnosť CD naďalej pokračovala vo výstavbe nehnuteľnosti a tiež "zbierala" náklady spojené s touto nehnuteľnosťou na účte 133. Dnes je táto nehnuteľnosť kolaudovaná, zapísaná v katastri nehnuteľností ako vlastníctvo spoločnosti CD. Naďalej sa vyvíja úsilie túto nehnuteľnosť predať 3.-tej osobe. Ako preniesť náklady zaúčtované v spoločnosti AB do hodnoty nehnuteľnosti? Je možnosť, ak by došlo k predaju nehnuteľnosti ešte tento rok, že časť kúpnej ceny by dostala spoločnosť AB a časť kúpnej ceny spoločnosť CD? V tom prípade by aj jedna aj druhá mali výnosy aj náklady cez účty 507 a 607 a účet 133, resp. 021 v spoločnosti CD by sa vynuloval. Ale čo v prípade, ak nedôjde v tomto roku k predaju nehnuteľnosti, bude správne, ak spoločnosť AB naďalej bude evidovať na účte 133 náklady, ktoré vynaložila na výstavbu vtedy ešte rozostavanej nehnuteľnosti?

Zaradenie budovy do odpisovej skupiny

ID2562 | | Ing. Anton Kolembus

Spoločnosť s ručením obmedzeným má v obchodnom majetku prevádzkovú budovu ( podľa listu vlastníctva), ktorú využíva na svoju činnosť (služby) ako znalecká organizácia v odbore Podnikové hospodárstvo - oceňovanie a hodnotenie podnikov. Do ktorej odpisovej skupiny má zaradiť budovu v súlade so zákonom o dani z príjmov od 1. 1. 2015?

Účtovanie v rozpočtovej organizácii

ID2538 | | Hana Jakubíková

Sme rozpočtová organizácia zriadená obcou - zariadenie pre seniorov a špecializované zariadenie. Potrebovala by som poradiť ako správne účtovať nasledujúce účtovné prípady:

Predpis úhrad klientov 318/602 500 €. Skutočne prijatá úhrada na PÚ 223 223001/318 500 €. Klient zaplatil za celý mesiac, zomrel a vznikol mu preplatok 100 €. Peniaze nechám na PÚ pre pozostalých 100 €. Predpis odvodu príjmov zriaďovateľovi 588/351. Už len 400 €. Skutočný prevod príjmov zriaďovateľovi 351/223 400 €. Vrátené od zriaď. na VÚ 222/354 400 €. Úhrada fa z VÚ 321/222 RK 400 €, zúčtovanie 354/691 400 €. Je to takto správne? Tých 100 € nechávam na príjmovom a po skončení dedičského konania vraciam príbuzným nasl. 318/223. Ale čo s preplatkom, ak napr. klient zomrie v decembri a z dedičského príde až napr. v marci budúceho roka? Čo s preplatkom na konci roka-odviesť zriaďovateľovi? Alebo na depozit? Doteraz som na konci roka odviedla zriaďovateľovi a ten mi to na začiatku roka vrátil. Jeden príbuzný teraz nechce vrátiť preplatok, ktorý vznikol v r. 2014, čiže stále som ho mala príjmovom až teraz som odviedla zriaď. a zriaď. mi ho vrátil na výdavkový. Ešte mám jeden problém s účtovaním zrážky za stravu zamestnancom. Máme vl. kuchyňu, zamestnancom zrážame zo mzdy za skutoč. odobraté obedy na konci mesiaca. Hodnota obeda je 1,78 € z čoho 1,50 na stravu a 0,28 € na režijné náklady. Zamestnancovi zrážame 0,71 €/1 obec Zamestnávateľ prispieva 55 % = 0,98 €. Príspevok zo SF je 0,09 €. Veľmi by som Vás chcela poprosiť o celý postup s predkontáciami ako túto zrážku zaúčtovať od predpisu miezd, úhrada miezd, ako účtovať 55 % a príspevok zo SF, režijné N. Našla som veľa postupov, ale veľa z toho je pre škols. jedálne, ktoré majú samost. jedál. účet. My stravu účtujeme cez rozpočet-nepoužívame samost. jedál. účet. Veľmi pekne Vám už vopred ďakujem za pomoc. Príp. ak mi viete odporučiť nejakú metodiku pre účtovanie v rozp. organizácii-domovy soc. služieb.

Opravná položka k nedokončenej investícii

ID2556 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Účtovanie opravnej položky k nedokončenému dlhodobému hmotnému majetku Obec v r. 2010 a v r.2011 dostala dotáciu z Environmentálneho fondu na technickú rekultiváciu skládky odpadu, ktorú vedie na účte 042, obec disponuje stavebným povolením na rekultiváciu skládky. Od r. 2011 obec o dotáciu na uvedenú skládku nepožiadala a v budúcnosti /rozpočtové obdobie 2015 – 2017/ sa neplánuje uskutočniť žiadna investícia na skládke /nedostatok finančných prostriedkov, iné priority obce/, je predpoklad ťažkostí pri kolaudácii, nakoľko pod skládkou sa nachádzajú aj pozemky, ktoré nie sú vo vlastníctve obce. O skládku sa obec nestará, pozemky pod skládkou zarastajú. Audítorská správa za rok 2013 upozorňovala obec na vysoký stav nedokončených investícií na účte 042. Z týchto dôvodov, obec k 31. 12. 2014 sa rozhodla vytvoriť opravnú položku k uvedenej nedokončenej investície vo výške 25 % vynaložených finančných prostriedkov, opravná položka vypočítaná z predpokladaných odpisov za päť rokov (20 rokov odpisovania). Zaúčtovanie opravnej položky: 558 / 091 091 / 658 Bolo rozhodnutie účtovnej jednotky správne a má pokračovať v tvorbe opravnej položky aj naďalej?

Odmena konateľa s. r. o. ako daňový výdavok v zmysle zákona č. 595/2003 Z. z.

ID2551 | | Ing. Marián Drozd

1. Na začiatku účtovného a zdaňovacieho obdobia roka 2013, t. j. 1. 1. 2013 - uzatvorená Zmluva o výkone funkcie konateľa podľa § 66 ods. 3 OZ.

2. Dojednaná odmena X € ako ročná odmena, s tým, že vznikne na ňu nárok za podmienky, že spoločnosť bude zisková, a to ešte pre zaúčtovaním tejto odmeny ako účtovného a daňového nákladu.

3. skutočnosť za rok 2013 - spoločnosť je zisková - zisková je aj po zaúčtovaní predpisu odmeny konateľa vo výške X € 31. 12. 2013.

4. Konateľ sa rozhodne a táto skutočnosť je obsiahnutá aj v Zmluve o výkone funkcie konateľa, že na posilnenie finančnej stability s. r. o., na posilnenie zložiek vlastného imania kapitalizuje záväzok z odmeny vo výške x EUR : 379/413, a tým, že nedošlo k jednorazovej výplate odmeny, nestala sa predmetná odmena vymeriavacím základom na povinné zákonné poistenie a zdanenie daňou z príjmu fyzických osôb zo závislej činnosti za rok 2013, resp. za 12/2013. Daňový úrad pri kontrole neuznal túto odmenu vo výške X €, s tým, že ide o nepreukázanie daňového výdavku a nebola preukázaná povinnosť platenia odmeny. Prosím o stanovisko čím skôr vzhľadom na ukončenú daňovú kontrolu dňa 13. 10. 2015 a potrebu obhajoby.