Otázky v kategórii: Podvojné účtovníctvo

počet otázok v kategórii: 973



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Investície do zariadenia firmy

ID1478 | | Ing. Iveta Kolenová

V roku 2011 spoločnosť kúpila budovu pre nové sídlo spoločnosti, ktorá bola postavená v roku 2009 a sídlila už v nej iná spoločnosť. Táto budova bola zaradená  do majetku spoločnosti koncom roku 2011 a odvtedy sa aj odpisuje. Od začiatku roku 2012 sa budova prerába pre potreby a všetky úpravy budovy účtujeme ako technické zhodnotenie. Ako je to s účtovaním vybavenia budovy predmetmi, ktoré majú hodnotu nižšiu ako 1 700 eur  ako napr. dokúpenie nového nábytku, stoličiek, spotrebičov a kuchynských potrieb? Podľa audítora sa všetko považuje za prvo - výbavu a účtuje sa to na účet 042. Teda neposudzuje sa to samostatne, ale spoločne ako súbor hnuteľných vecí a odpisuje sa v 2 odpisovej skupine. Má pravdu? Veď všetky vymenované predmety majú samostatné technické určenie a s budovou nesúvisia. Všetky tieto predmety by  spoločnosť predsa mohla zakúpiť aj do starej budovy a vtedy by to bol drobný majetok. Nemožno ich účtovať priamo do nákladov a považovať za drobný majetok?

Prijatá faktúra od živnostníka z Nemecka za prenájom osobného vozidla

ID1487 | | Ing. Anton Kolembus

Spoločnosť, ktorá vznikla  v januári 2012, nemá žiadny obchodný majetok. Má troch spoločníkov, jeden zo spoločníkov je nerezident z Nemecka. Ten prevádzkuje svoju živnosť v Nemecku, a nakoľko svoje motorové vozidlo využíva na podnikania a aj poskytuje na používanie na Slovensku aj spoločníkom v SR, vystavil faktúru na prenájom vozidla, kde on vystupuje ako živnostník – podnikateľský subjekt  a odberateľom je slovenská spoločnosť - platiteľ DPH. Akým spôsobom treba zaúčtovať uvedený doklad, je potrebné samozdanenie, treba vozidlo registrovať na daň z motorových vozidiel? Existujú ešte nejaké iné povinnosti spojené s akceptáciou uvedenej faktúry?

DPH pri predaji tovaru cez zľavový portál v ČR

ID1481 | | Ing. Marián Drozd

Slovenská s.r.o. -  platiteľ DPH, cez český zľavový portál, ktorý je platiteľom DPH v Českej republike, predala tovar na základe poukazov. Český zľavový portál spoločnosti vyfakturuje províziu z predaja bez DPH a pošle sumu za predané poukazy na účet. Avšak  poukazy si zakúpili súkromné osoby, ale tiež aj firmy - platitelia DPH v Čechách, cena poukazu bola suma tovaru so slovenskou DPH. Teraz však chcú české firmy, aby im slovenská spoločnosť vystavila faktúru za tovar na základe zakúpenia  poukazu bez DPH. Keby spoločnosť  faktúru vystavila bez DPH, tak by suma nesedela so sumou, za ktoru bol poukaz kúpený. Aký je správny postup pri predaji tovaru cez český zľavový portál, čo sa týka účtovania a DPH?

Predbežná finančná kontrola

ID1471 | | Ing. Ingrid Veverková

Je povinnosťou obce vykonávať predbežnú finančnú kontrolu:

  • pri vyberaní dane z nehnuteľností a miestnych poplatkov (platobné výmery + príjmové pokladničné doklady + VZN),
  • pri príjme z prenájmu KD,
  • pri každom príjme plynúcom z prevádzkovej činnosti obce, čiže každú príjmovú operáciu,
  • pri všetkých výdavkov ( t. j. náklady na energie, telefón, zakúpenie drobného majetku, mzdy, odmeny, zakúpenie PHL, kancelárskych potrieb, atď.)  hradených z vlastných zdrojov obce,

alebo predbežná finančná kontrola sa vykonáva iba pri príjmoch a výdavkoch spojených so získaním dotácie zo štátneho rozpočtu, Európskej únie a jej čerpaním, čiže čerpanie cudzích zdrojov - verejných prostriedkov (prostriedky zo štátneho rozpočtu, EÚ a iné prostriedky zo zahraničia na financovanie prostriedkov na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je SR viazaná a s ktorými hospodária príspevkové organizácie,  verejná správa, čiže obec).

Prepočítací kurz pri službe

ID1459 | | Ing. Marián Drozd

Zdaniteľná osoba z členského štátu EÚ (IČ DPH GB) fakturuje spoločnosti (IČ DPH SK) službu za obdobie od 1. 10. 2012 do 31. 12. 2012 v mene GBP. Dátum vyhotovenia faktúry je 12. 10. 2012. Faktúra je splatná 12. 11. 2012. Pozn.: Faktúra bude uhradená dňa 28. 11. 2012. Tento dátum je známy, nakoľko obe spoločnosti (dodávateľ i odberateľ) patria do jedného koncernu, v ktorom sa na uhrádzanie vzájomných pohľadávok a záväzkov používa systém Cash Netting, kde sú vopred stanovené dátumy úhrad.

  1. Aký kurz je potrebné použiť na prepočet na účely účtovania nákladu a záväzku?
  2. Aký kurz je potrebné použiť na účely výpočtu DPH (samozdanenie)?

Zaúčtovanie faktúry za služby

ID1456 | | Ing. Jozef Pohlod

Firma zakúpila prototyp špeciálneho vozidla bez výrobno-technickej dokumentácie, resp. bez dokumentácie súčasného stavu, ktorý sa v podstatnej miere líši od stavu na začiatku vývoja. Vozidlo je zaradené v dlhodobom hmotnom majetku na účte 022. Súčasne s vozidlom bol zakúpený aj súvisiaci nehmotný majetok zaradený na účte 012 - Aktivované náklady na vývoj. Keďže firma plánuje vozidlo vyrábať, príp. predávať licencie, poverí spracovaním dokumentácie špecializovanú firmu.  Otázkou je, ako faktúru za takúto službu zaúčtovať. Spoločnosť zvažuje nasledovné možnosti:

  • zúčtovanie do nákladov,
  • zvýšenie hodnoty dlhodobého hmotného majetku (analógia napr. k PD budovy),
  • navýšiť hodnotu dlhodobého nehmotného majetku na účte 012,
  • prípadne ako samostatný dlhodobý nehmotný majetok, know-how na účte 014.

Posúdenie zaradenia majetku a vplyv na daňové odpisy

ID1455 | | Ing. Iveta Kolenová

V roku 2012 spoločnosť zakúpila čerpadlo s tryskami a kryt na čerpadlo do fontány v hodnote 4795,64 €, ktoré sa zaúčtovalo na účet 022 a zaradilo sa do druhej odpisovej skupiny na základe prílohy č. 1 k zákonu č. 595/2003 Z. z.  o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) do  KP 28.13  - Ostatné čerpadlá a kompresory. V nasledujúcom mesiaci po kúpe čerpadla sa vykonala elektrická inštalácia + osvetlenie fontány v hodnote 1685,04 €, ktoré chce spoločnosť zaúčtovať na účet 501. Postupuje správne, a možno čerpadlo zaradiť samostatne, alebo sa malo zaúčtovať ako technické zhodnotenie fontány. Samotná fontána je stará a zaradená bola do majetku v roku 1982 v  hodnote 293,10 €,  a tým pádom dávno odpísaná. V tomto prípade sa daňové odpisy rovnajú účtovným.

Fakturácia stravovacích služieb pre uzavretú spoločnosť

ID1446 | | Ing. Anton Kolembus

Spoločnosť poskytujúca reštauračné a ubytovacie služby má len kórejskú klientelu - čiže tzv. uzavretú spoločnosť, reštaurácia a hotel nie sú pre verejnosť. Zákazníci sú zamestnanci firiem a tie od tejto spoločnosti požadujú na ubytovacie aj na stravovacie služby vystaviť faktúru a tú potom zaplatia cez bankový účet alebo kreditnou kartou. Možno poskytovanie stravovacích služieb fakturovať? V tomto prípade, ak by žiadne stravovanie nebolo platene v hotovosti, nie je spoločnosť povinná viest tržby cez elektronickú registračnú pokladnicu?

Služby alebo výroba

ID1445 | | Ing. Anton Kolembus

Spoločnosť prevádzkuje reštauráciu. Akým spôsobom treba účtovať prípravu jedál? Ide  o reštauračné služby, a teda nákup surovín na prípravu jedál  treba účtovať na účet 501 a tržby z predaja  na účet 602? A zostatok materiálového skladu k 31.12. preúčtovať na účty 112/501? Treba účtovať  o zásobách vlastnej výroby, t. j. polotovaroch vlastnej výroby – predpripravené jedlá v mrazničke a o hotových  výrobkoch?

Vrátenie preplatku zo zdravotnej poisťovne

ID1450 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Zamestnanec oznámil v roku 2011, že je od roku 2004 invalid a má nárok na zníženú sadzbu poistného do zdravotnej poisťovne, vystavili sa opravne mesačné výkazy, avšak zdravotná poisťovňa  oznámila, že to nemožno riešiť cez ročné zúčtovanie zdravotného poistenia za rok 2011. Preplatok sa vyplatil na základe žiadosti o vrátenie preplatku. Ako to vysporiadať účtovné na strane zamestnávateľa a ako tento preplatok riešiť u zamestnanca. Bude tento preplatok z roku 2011 ako zvýšenie základu dane? Ako to riešiť za  rok 2012, treba urobiť opravné výkazy a po vrátení preplatku za prvých 7 mesiacov roka 2012 to len zdaniť? alebo navýšiť hrubú mzdu? Možno to vysporiadať naraz v jednom mesiaci, keď príde preplatok, tak aby sa nemuseli opravovať každý jeden mesiac výkazy a prehľady?