Otázky v kategórii: Verejná správa

počet otázok v kategórii: 899



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Podnikateľská činnosť rozpočtová organizácia

ID4649 | | Tatiana Macháčová

Rozpočtová organizácia mesta Spojená škola (materská škola + základná škola + stredná škola) má od roku 2023 zriadenú živnosť na predmety podnikania, ktoré vyučuje na strednej škole. Softvérovo riešime odčlenenie podnikateľskej a hlavnej činnosti. No zároveň si škola musí nastaviť aj účtovanie. Moja otázka znie, či nie je manuál (príklady) na účtovanie podnikateľskej činnosti v rozpočtovej organizácií? Aké účty na účtovanie pohľadávok, nákladov a výnosov má správne používať v podnikateľskej činnosti? Predpokladám, že pohľadávky má účtovať na účte 311, záväzky na účte 321, výnosy by mala mať na 602 takmer všetky, nakoľko budú fakturovať, murárske a stavebné práce, kaderníctvo či služby občerstvenia. Náklady budú rozlišovať materiál 501, ale aj mzdu učiteľov a odmenu pre študentov.

Účtovanie vývozu komunálneho odpadu

ID4641 | | Tatiana Macháčová

Firma zabezpečujúca vývoz a uloženie komunálneho odpadu v obci si účtuje aj poplatok podľa zákona č. 329/2018 Z.z. Keďže poplatok sa platí firme a nie obci, v ktorej sa nachádza skládka a tento poplatok nie je vyrubený rozhodnutím obce, domnievam sa, že tento poplatok sa má účtovať prostredníctvom účtu 518 a nie 538. Otázka znie: Prostredníctvom ktorého nákladového účtu sa má účtovať poplatok za uloženie odpadu, ktorý fakturuje firma zabezpečujúca vývoz KO?

Účtovanie dávky v hmotnej núdzi, resp. osobitný príjemca

ID4631 | | Tatiana Macháčová

Natrafila som v zodpovedaných otázkach aj v otázkach, ktoré boli zverejnené v časopise na otázku ohľadom účtovania dávky v hmotnej núdzi. Otázka bola zo dňa 20. 5. 2011 a znela: "Ako správne postupovať pri účtovaní jednotlivých krokov, v prípade, ak je mesto osobitným príjemcom dávky v hmotnej núdzi neprispôsobivých občanov, ktorá sa mestu poskytuje prostredníctvom Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny. Dávka zahŕňa aj príspevok na bývanie. Mesto s touto dávkou nakladá takto: 3 x v mesiaci časť dávky zasiela občanovi na jeho osobný účet, keďže občan býva v mestskom nájomnom byte, mestu z toho prislúcha platiť nájom (čo má byť zároveň príjmom rozpočtu mesta), médiá, vývoz odpadu, fond opráv a údržby, ale zároveň mesto z tejto dávky chce splácať dlh na TKO za minulé obdobie (čo má byť zároveň príjmom rozpočtu mesta)." Pri tejto otázke bol uvedený spôsob zaúčtovania. Ja sa chcem spýtať, keďže sa to týka aj mňa. Akým spôsobom sa zúčtuje účet 693? Keďže z toho účtovania, ktoré bolo uvedené ako odpoveď som vyrozumela, že účet 357 sa celkovo zúčtoval. Ale transfer by mal byť zúčtovaný oproti 693, tak sa chcem spýtať, aký súvzťažný účet by mal byť v tomto konkrétnom prípade oproti 693? 

Účtovanie dlhodobého majetku (darovaný, odpisovaný)

ID4617 | | Tatiana Macháčová

Účtovná jednotka (rozpočtová organizácia obce) nadobudla bezodplatne (na základe darovacej zmluvy) IT vybavenie v hodnote 3 000,00 €. Keďže ide o samostatne hnuteľnú vec, ktorej hodnota je vyššia než 1 700,00 €, účtovná jednotka zaúčtovala o obstaraní majetku takto: 042/384 - obstaranie, 022/042 - zaradenie, 551/082 - odpis (mesačný, plánovaný ešte nerealizovaný), 384/698 - zúčtovanie VBO (plánované, ešte nerealizované). Následne bol zo strany účtovnej jednotky vyhotovený protokol o odovzdaní a prevzatí hnuteľného majetku podľa zákona NR SR č. 258/2009 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon NR SR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. a o zmene a doplnení niektorých zákonov, na základe ktorého zriaďovateľ (obec) "prevzal" majetok, tento však ostáva fyzicky v správe účtovnej jednotky. Ako zaúčtovať o odovzdaní majetku? Bude sa odpis realizovať v duchu vyššie uvedeného, a teda s použitím účtu 384 alebo v momente prevzatia majetku zriaďovateľom je účtovná jednotka povinná zaúčtovať o tejto skutočnosti (napr. 384/355) a následne realizovať odpisy ako 551/082 a 355/692? Existuje usmernenie, zákonné znenie, vyhláška resp. iný vzpp, ktorý zmocňuje zriaďovateľa, aby všetok majetok zverený svojim rozpočtovým organizáciám "transferoval" ako 355 bez ohľadu na pôvod majetku resp. zdroj jeho krytia(od iných subjektov VS, mimo VS, zo štátneho rozpočtu a podobne)?

Výberové konanie na obsadenie funkcie riaditeľa školy

ID4605 | | JUDr. Simona Laktišová

Súčasný riaditeľ centra voľného času sa prihlásil aj naďalej do výberového konania na obsadenie funkcie riaditeľa. Medzi požadované doklady patrí aj doklad - potvrdenie o dĺžke pracovnej činnosti pedag. zamestnanca. Kto vydáva toto potvrdenie, ekonómka CVČ alebo je potrebné, aby toto potvrdenie bolo podpísané mestom ako zriaďovateľom CVČ, teda primátorom ako štatutárnym orgánom zriaďovateľa?

Pracovná náplň riaditeľa ZŠ

ID4623 | | Matej Drotár

Zriaďovateľ ZŠ súčasne s vymenovaním riaditeľa s ním dohodne na dobu funkčného obdobia podmienky podľa osobitného predpisu v pracovnej zmluve a určí mu platové náležitosti. Je potrebné, aby zriaďovateľ vypracoval aj pracovnú náplň pre riaditeľa ZŠ?

Výroba dreveného vyrezávaného kríža

ID4603 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Mesto má faktúru na výrobu dreveného vyrezávaného kríža v sume 4 500,00 EUR. Účtujem to ako služba 518 alebo ako výroba na zákazku, resp. ako nákup majetku? Prosím o usmernenie, kde to zaradiť do majetku na akú triedu (022 alebo 032) aj akú ekonomickú klasifikáciu použiť z kapitálových výdavkov? 

Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo

ID4579 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Dňa 15. 9. 2021 podpísali OBEC a zhotoviteľ Zmluvu o dielo (ZoD) na rekonštrukciu a prístavbu hasičskej zbrojnice. Zhotoviteľ mal dielo odovzdať do 12 mesiacov od podpísania ZoD, t.j. do 15. 9. 2022. Bohužiaľ sa tak nestalo. Objednávateľ sa po tomto termíne snažil kontaktovať, aby dokončil dielo, vady diela, doložil protokoly o vykonaní skúšok, atestov, ceritifikácií, doklady o uložení stavebnej sute ... Zhotoviteľ sa svojím podpisom zaviazal odstrániť vady, doložiť doklady do 15. 1. 2023. Nespravil tak. Obec zhotoviteľa kontaktovala opäť 1. 2. 2023 na odstránenie vád, do dnešného dňa sa tak nestalo. Obec využila právne služby, ako ďalej riešiť vzniknutú situáciu. Dňa 22. 2. 2023 zaslal právny zástupca obce zhotoviteľovi jednostranné Odstúpenie od Zmluvy o dielo, a to z dôvodov, že: - zhotoviteľ si nesplnil svoje povinnosti riadne dokončiť a odovzdať dielo objednávateľovi v lehote 12 mesiacov od odovzdania staveniska. Zhotoviteľ poštovú zásielku prevzal dňa 15. 3. 2023. K uvedenej záležitosti sa do dnešného dňa nevyjadril. Na základe ZoD budeme zhotoviteľovi vyrubovať sankcie uvedené v ZoD. Chceli by sme sa opýtať, či máme vystaviť penalizačné faktúry alebo postačí výzva zaslaná právnym zástupcom, ktorý vo výzve vypíše všetky sankcie a pokuty, ktoré plynú zo ZoD.

Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov

ID4571 | | Tatiana Macháčová

Sme rozpočtová organizácia zriadená obcou, zariadenie sociálnych služieb. Od štátu dostávame finančný príspevok v zdroji 111, ktorý vyúčtovávame na štvrťročnej báze. Za posledný kvartál 2022 vznikla povinnosť vrátenia časti finančného príspevku, samotné vyúčtovanie a splatnosť spätnej platby však bola v 1.Q 2023. Na túto vratku sme ale nevytvorili finančnú rezervu, celú dotáciu prijatú v zdroji 111 za 4.Q 2022 sme aj minuli v zdroji 111 v 4.Q. Znamená to pre nás, že v aktuálnom roku 2023 musíme použiť vlastné zdroje (72j) na vrátenie. Ako máme o tom prosím účtovať?

Poskytnutie návratnej finančnej pôžičky OZ

ID4523 | | Tatiana Macháčová

Obec poskytla návratnú finančnú pôžičku občianskemu združeniu, ktorej je členom. Účtujem správne poskytnutie 275/221 a EK 812002?