Otázky s vecným pojmom: Školstvo

počet otázok s vecným pojmom : 28



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Postup pri zvolení a menovaní riaditeľa základnej školy s právnou subjektivitou

ID2753 | | JUDr. Jozef Tekeli

Prosila by som Vás o vyjadrenie, či nami zvolený postup pri zvolení a menovaní riaditeľa základnej školy s právnou subjektivitou je správny. Bolo vyhlásené výberové konanie, ktoré bolo radou školy uskutočnené v mesiaci júl. Do výberového konania sa prihlásil 1 kandidát, ktorý bol radou školy zvolený uznesením ako úspešný a navrhnutý starostovi obce na menovanie do funkcie. V júli bola Zápisnica doručená starostovi obce s odporúčaním vymenovať uchádzača do funkcie riaditeľa. Starosta obce na návrh rady školy vymenoval riaditeľa do funkcie od augusta 2016. V septembri máme obecné zastupiteľstvo a chceme dať obecnému zastupiteľstvu návrh uznesenia v znení: Obecné zastupiteľstvo v .... berie na vedomie informáciu o vymenovaní riaditeľa ZŠ ... na základe výberového konania a návrhu Rady školy ... Je náš postup správny? alebo má obecné zastupiteľstvo uznesením schváliť vymenovanie riaditeľa školy... starostom obce. (- toto uznesenie by asi nebolo správne) Neviem či mám vo veci jasno, podľa článku JUDr. Jozefa Tekeliho v časopise Právo pre ROPO a obce 7-8/2016. Ak starosta vymenuje riaditeľa na návrh školskej rady tak je to v poriadku, ale v prípade ak starosta vysloví nesúhlas s navrhnutým kandidátom, tak tento nesúhlas starosta predkladá na OZ - ak tento nesúhlas OZ schváli, tak sa koná ďalšie výberové konanie - ak návrh nesúhlasu OZ neschváli, tak riaditeľa musí starosta vymenovať. (postup ako pri nepodpísaní uznesenia) Ďakujem za odpoveď.

Pridelenie vyššej triedy

ID3411 | | Zuzana Dianová

Môj dotaz sa týka všetkých nedocenených účtovníčok so stredoškolských vzdelaním na Slovensku.  V mesačníku ROPO a OBCÍ č. 3/2019, strana 29 – dotaz „Správne zaradenie do platovej triedy – obec. V tomto dotaze sú popísané všetky činnosti, ktoré vykonávame na meste ako účtovníčky so stredoškolským vzdelaním.

Je možné, aby sme boli  zaradené do platovej triedy 6, prípadne čo je k tomu treba – vnútorný predpis organizácie, doplnenie do katalógu činností a pod.

Čo sme si samé zistili, je možnosť prideliť zamestnancovi vyššiu triedu podľa najnáročnejšie pracovnej činnosti a potom zamestnávateľ bezodkladne požiada o doplnenie v katalógu činnosti. Od zamestnávateľa máme vyjadrenie, že trieda 8 prechádza do triedy 5, do triedy 6 nás nemôže zaradiť, lebo nemáme VŠ.

Účtovníčky v mestách, obciach sú prevažne ženy medzi 50-60-ročné so stredoškolským vzdelaním, ktoré vykonávajú všetky pracovné činnosti s nárokom na 7. triedu. Zdá sa nám to  diskriminačné, vzhľadom na zodpovednosť, psychickú záťaž, časovú a termínovanú náročnosť týchto prác.

Boli by sme radi, keby ste nám dali vedieť, či je nejaká možnosť, ako nám prideliť triedu 6. bez vysokoškolského vzdelania.

Adaptačné vzdelávanie a zaradenie zamestnanca

ID2841 | | Ing. Jarmila Belešová

1. Učiteľ náboženskej výchovy na skrátený úväzok 2h/týždenne, pracuje na dvoch školách. Ide o jeho prvé zamestnanie v školstve. Kto je povinný zaradiť ho do adaptačného vzdelávania? Patrí mu príplatok začínajúceho pedag. zamestnanca, aj keď nebude zaradený do adaptačného vzdelávania? Patrí mu príplatok na oboch školách?

2. Začínajúci učiteľ je prijatý na PP na zástup počas PN (asi 1 mesiac), bude prijatý ako nekvalifikovaný, pretože nebude spĺňať kvalifikačnú požiadavku - vyučovať aprobačné predmety jeho študijného odboru ani v rozsahu 1/3. V zákone v § 28 ods. 3 sa uvádza, že takýto pedag. zamestnanec je povinný absolvovať a úspešne ukončiť adaptačné vzdelávanie do dvoch rokoch. Kedy má však s ním začať? Čo v prípade, že zamestnanec je prijatý len na krátke obdobie (1 mesiac) a teda vieme, že adaptačné vzdelávanie nedokončí? Patrí mu aj v tomto prípade príplatok začínajúceho pedag. zamestnanca?

3. V prípade, že by sme prijali na krátkodobý zástup nekvalifikovaného pedagóga, žiaden z uchádzačov nemá potrebnú kombináciu vyučovacích predmetov a má 1. atestáciu, môžeme ho podľa § 27 ods. 4 písm. c) Pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec sa zaradí do kariérového stupňa samostatný pedagogický zamestnanec alebo samostatný odborný zamestnanec, ak vykonal prvú atestáciu pre iný stupeň požadovaného vzdelania pre príslušnú kategóriu pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca, v ktorej je zaradený, zaradiť do 10. platovej triedy? Alebo tento paragraf nechápem správne?

4. Vychovávateľka ŠKD, ktorá má študijný odbor predškolská a elementárna pedagogika v študijnom programe učiteľstvo pre primárne vzdelávanie, si chce urobiť 1. atestáciu. V prípade, ak by nastúpila v budúcnosti ako učiteľka ZŠ - prvý stupeň, bola by zaradená do 10. platovej triedy, keďže atestáciu si urobila v inej kategórii ako bola zaradená, podľa § 27 ods. 4 písm. b)? A v prípade, ak by mala urobenú aj druhú atestáciu v kategórii vychovávateľ, by bola zaradená v 11. platovej triede ako pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou podľa § 27 ods. 5 písm. b)? 

Nadčas a náhradné voľno v školstve

ID445 | | Ing. Jarmila Belešová

Riaditeľ školy povolil pedagogickým zamestnancom vykonávanie ostatných činností súvisiacich s priamou výchovno-vzdelávacou činnosťou mimo pracoviska za podmienok stanovených v pracovnom poriadku na 2 hodiny a pracovný čas na pracovisku (prácu, ktorú musí vykonať na pracovisku – priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť + ostatné činnosti s ňou súvisiace) stanovil na 6 hodín.

V prípade, že pedagogický zamestnanec si chce za prácu nadčas čerpať náhradné voľno, musí si čerpať 6 hodín alebo taký počet hodín, aký má v daný deň určený v rozvrhu hodín?

Ak pracovná zmena je stanovená od 7,30 do 15,30 hod. ako oceniť prácu pedagogického zamestnanca v prípade konania rodičovských združení, konzultačných hodín pre rodičov, pracovných porád, talentových skúšok napr. do športových tried, zápis detí do 1. ročníka a pod., ktoré sú po 15,30 hod. a trvajú rôzne časové úseky u jednotlivých pedagogických zamestnancov?

Má pedagogický zamestnanec právo požadovať od zamestnávateľa za prácu nadčas poskytnutie náhradného voľna v čase školských prázdnin, pokiaľ má dostatok dovolenky a podľa plánu dovoleniek by si mal čerpať dovolenku?

V akých prípadoch môže zamestnávateľ pedagogickému zamestnancovi poskytnúť za prácu nadčas náhradné voľno?

Právna subjektivita materskej školy

ID458 | | PhDr. Viera Hajdúková, PhD.

Som riaditeľkou dvoch materských škôl bez právnej subjektivity v jednej obci (MŠ – obec a MŠ – osada). Chcem požiadať zriaďovateľa, pri splnení si povinností voči MŠ SR, o zlúčenie týchto materských škôl, pričom jedna by bola alokovaným pracoviskom. Nerozumiem Smernici MŠ SR č. 1/2004 – E z 1. apríla 2004 čl. 8 ods. 3. Musí mať materská škola právnu subjektivitu, alebo sa po úkone zlúčenia musí stať materskou školou s právnou subjektivitou? Nemôže zostať materskou školou bez právnej subjektivity ako je to doteraz? Musia mať obidve materské školy s jednou riaditeľkou vlastnú radu školy, keď jedna je len s heterogénnou triedou a dopoludňajším výchovno-vzdelávacím procesom?

Pracovný poriadok

ID3157 | | JUDr. Simona Laktišová

Zamestnávateľ má vypracovaný pracovný poriadok organizácie, ktorý však nie je zverejnený a prístupný zamestnancom. Ak sa zamestnávateľ pri komunikácii so zamestnancom dožaduje dodržiavania pracovného poriadku, nemal by byť zamestnanec najprv s PP oboznámený a PP zamestnancom prístupný? Dochádza k porušeniu Zákonníka práce § 84 ods. 3, 4? Môže sa zamestnávateľ (pri oznámení predsedu ZO OZPŠAV, že dokumenty, týkajúce sa zamestnancov sa nezverejňujú) odvolávať na pracovný poriadok na stránke minedu.sk, ktorý je údajne platný pre všetkých zamestnancov školstva bez rozdielu, bez ohľadu na to, či má alebo nemá vypracovaný pracovný poriadok vlastnej organizácie? Zamestnancom nie sú prístupné ani iné dokumenty (napr. kritériá na pridelenie osobného príplatku - majú tvoriť prílohu KZ). Môže zamestnávateľ určiť v pracovnom poriadku zákaz bežnej komunikácie medzi zamestnancami? 

Kvalifikačné predpoklady

ID455 | | Ing. Jarmila Belešová

Som riaditeľkou základnej školy a potrebujem poznať odpoveď na otázku či môžu vychovávateľky učiť? Podľa zákona 317/2009 §7 ods. 2 nespĺňajú kvalifikačné predpoklady, keďže požadovaným stupňom vzdelania pre učiteľa je najmenej vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. Spĺňajú kvalifikačné predpoklady na výkon funkcie vychovávateľky [§7 ods. 2 písm. b)]. Nariadenie vlády zo 7.10.2009 s účinnosťou od 1.11.2009 v § 5 ods. 1 uvádza, že vychovávateľ si môže doplniť úväzok aj priamou vyučovacou činnosťou – nie je však potom už učiteľom? Nemusí už spĺňať kvalifikačné predpoklady učiteľa? Čo znamená „môže si doplniť", aká je to časť úväzku vychovávateľa? Ak vychádzam z prílohy č. 1, základný úväzok vychovávateľky je 27 hodín. Je doplnenie si ho z polovice doplnením?

Pozastavenie funkcie počas materskej dovolenky

ID3368 | | PhDr. Anna Böhmerová

Predsedníčka rady školy, členka rady školy za kategóriu pedagogických zamestnancov nastúpila na materskú dovolenku. Legislatíva neošetruje takýto prípad - nie je tam opora ani pre zánik členstva v rade školy ani pre pozastavenie členstva v rade školy z dôvodu nástupu na materskú dovolenku. V tejto súvislosti sa vynárajú otázky:

1. Môže byť naďalej členkou rady školy a plniť funkciu predsedníčky rady školy predsedníčka z kategórie pedagogických zamestnancov školy ktorá nastúpila na materskú dovolenku?

2. Má byť jej členstvo a predsedníctvo v RaŠ počas materskej dovolenky pozastavené – na základe čoho (nieje opora v legislatíve). 3. Zaniká jej členstvo v RaŠ nástupom na materskú dovolenku - na základe čoho (nieje opora v legislatíve). Riešenie týchto otázok je zásadné o. i. napríklad pre právoplatnosť výberového konania na funkciu riaditeľa školy.

Prijatie nekvalifikovaného učiteľa na dobu určitú

ID444 | | Ing. Jarmila Belešová

Zákon č. 317/2009 Z. z. neumožňuje prijať nekvalifikovaného pedagogického zamestnanca. V priebehu školského roka nám odchádza pedagogická zamestnankyňa na materskú dovolenku. Jej vyučovací úväzok nie je možné prerozdeliť medzi kvalifikovaných učiteľov s rovnakou aprobáciou z dôvodu maximálnej vyťaženosti, ani zabezpečiť vyučovanie novým kvalifikovaným učiteľom. Je možné, na dobu určitú, prijať nekvalifikovaného učiteľa? Je možné kvalifikovaného alebo nekvalifikovaného pedagogického zamestnanca zamestnať na dohodu o vykonaní pracovnej činnosti?

Poskytovanie stravného pre zamestnancov školy počas dovolenky a PN

ID2067 | | JUDr. Tatiana Mičudová

Je možné v kolektívnej zmluve pre zamestnancov školy dohodnúť poskytovanie stravného aj počas PN a dovoleniek?