Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Uplatnenie DPH na vstupe

ID1808 | | Peter Pašek, Managing Director, Accace, k.s.

Naša spoločnosť uhradila ubytovanie pre troch kolegov z Mexika, ktorý boli na Slovensku za účelom zaškolenia sa. Nie sú zamestnanci našej spoločnosti. Pracujú pre našu sesterskú spoločnosť v Mexiku, ktorej zabezpečujeme servis ohľadom výroby. Do tohto servisu patrí zaškolenie zamestnancov, príprava strojov, celková príprava spustenia výroby, know-how naších výrobkov a pod. Mexickej spoločnosti tiež budeme predávať naše výrobky. Ide vlastne o vstup na nové trhy cez sesterskú spoločnosť. Faktúru za ubytovanie sme zaúčtovali ako službu. Hodnotu služby zahrnieme do pripočítateľných položiek pri výpočte základu dane z príjmov. Teda berieme to ako nedaňový náklad. Chcem sa však opýtať či máme v tomto prípade nárok na odpočet DPH?

Práce živnostníka v Nemecku a povinnosti voči DPH

ID2080 | | Peter Pašek, Managing Director, Accace, k.s.

Som živnostník s pôsobnosťou na území SR , nie som platiteľ DPH , idem pracovať do Nemecka (reštaurovanie starých okien) Mám svoju prácu fakturovať s DPH? A ak áno, ako ďalej s odvádzaním DPH?

Povinnosti pri obchode s 3. krajinami z pohľadu DPH

ID1849 | | Ing. Marián Drozd

Naša spoločnosť má uzatvorenú zmluvu s Českou spoločnosťou o dodávkach tovarov na výstavbu nehnuteľnosti umiestnenej v tretej krajine. Česká spoločnosť je generálnym dodávateľom stavby, investorom je spoločnosť z tretej krajiny. Naša spoločnosť uskutočnila nasledovný obchod:

Predmetom dodávky bol nákup tovarov v jednej tretej krajine ozn.  T s nasledovnou dodávkou do ďalšej tretej krajiny ozn. G. Naša spoločnosť S teda kúpila tovar v 3 krajine T, tento ihneď fakturovala českej spoločnosti a česká spoločnosť ho predala do tretej krajiny G. Tovar sa fyzicky prepravil priamo z jednej tretej krajiny T do tretej krajiny G. Fakturácia prebehla medzi našou spoločnosťou S, generálnym dodávateľom stavby - českou spoločnosťou a táto fakturovala do krajiny G - kde je umiestnená stavby. Všetky obchody sa uskutočnili ešte pred vstupom do krajiny G (ešte pred preclením z krajiny T do krajiny G).

Mohli by ste nám objasniť, aké sú naše povinnosti z hľadiska zákona o DPH  a súhrnného výkazu (ako máme určiť miesto dodania tovaru, keď ešte počas prepravy od 1. dodávateľa z krajiny T, sme ho predali českej firme, ktorá ho predala konečnému príjemcovi v tretej krajine G. Tento konečný príjemca tovar aj preclil.

Z nášho pohľadu sme nákup aj predaj tovaru uskutočnili na území tretej krajiny, uvažujeme správne, že takýto obchod nie je predmetom DPH na Slovensku? Ako máme takýto obchod zdokumentovať (dokázať, že fyzicky bol tovar prevezený z 3. krajiny T do 3. krajiny G), a obchody prebehli fakturačne medzi jednotlivými obchodnými partnermi? Neuskutočnili sme ani vývoz ani dovoz v SR.

Nevieme, či táto otázka je dosť zrozumiteľná, preto to zhrnieme ešte nasledovne:

Český generálny dodávateľ stavby umiestnenej v tretej krajine si u našej spoločnosti registrovanej za platcu DPH v SR objednal dodávku tovaru, ktorý bude inštalovaný na stavbe umiestnenej v tretej krajine. Naša spoločnosť túto dodávku objednala v ďalšej tretej krajine (nie v tej, v ktorej je umiestnená stavba). Dodávka - fyzické premiestnenie tovaru sa uskutočnilo z jednej tretej krajiny do druhej tretej krajiny. Fakturácia prebehla nasledovne: dodávateľ T(3krajina) poslal faktúru našej spoločnosti S. Následne naša spoločnosť S poslala faktúru českej spoločnosti. Česká spoločnosť poslala faktúru konečnému odberateľovi so sídlom 3krajine G. Tento tovar aj preclil ako dovoz z krajiny T do krajiny G.

Registrácia podľa § 7a zákona o DPH

ID1621 | | Ing. Marián Drozd

Česka firma -  s.r.o. so sídlom v ČR – platiteľ DPH,  poskytne právne služby slovenskej firme (lekár ) - neplatiteľ DPH.   Ak miesto dodania služby je podľa § 15 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“)  a dodávateľom je zdaniteľná osoba z iného členského štátu,  musí sa odberateľ zaregistrovať podľa § 7a zákona o DPH v SR?

Predaj nehnuteľnosti vytvoreného vlastnou činnosťou

ID1911 | | Ing. Marián Drozd

Daňovník si vlastnou činnosťou vybudoval nehnuteľnosť, ktorú chce z rodinných dôvodov predať.

  1. Nakoľko nemá doklady o nadobudnutí materiálu a taktiež za služby spojené s výstavbou, aký výdavok si môže uplatniť pri predaji nehnuteľnosti? Môže to byť znalecký posudok? Nespĺňa podmienky oslobodenia od dane z príjmov podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.?
  2. Čo v prípade, ak nehnuteľnosť prekročí stanovený obrat pre DPH a posnaží sa ju predať aj reklamnými prostriedkami?

Dátum vystavenia faktúry

ID1677 | | Ing. Marián Drozd

Spoločnosť má odberateľov, ktorým neposkytuje nájom, ale mesačne im fakturuje presne dodané množstvo elektriny, vody a tepla. Možno uvádzať dátum dane rovnaký ako dátum vystavenia, keďže ide o refakturáciu presne dodaného množstva energií, alebo musím prihliadať na to, že im spoločnosť neposkytuje nájom a uvádzať dátum dane posledný deň mesiaca, kedy im boli poskytnuté energie?

Spoločnosť vystavuje v obidvoch prípadoch faktúry s dátumom dane takým, ako je dátum vystavenia, pokladá to za refakturáciu, aj keď ide o dodanie tovaru. Postupuje spoločnosť  správne?

 

Uplatnenie DPH pri drobných nákupoch

ID1955 | | Ing. Anton Kolembus

Prosím vás o odpoveď na otázku týkajúcu sa začiatku činnosti s.r.o. a možnosti uplatniť si DPH pred registráciou platiteľa DPH.

Je možné uplatniť DPH z dokladov pred registráciou aj z drobných nákupov, napr. farby, štetce, materiál na opravy, čistiace potreby,..... ktoré samozrejme súvisia so živnosťou a slúžia na zahájenie činnosti?

Zahraničné zájazdy pre obchodných partnerov

ID1714 | | Ing. Marián Drozd

Spoločnosť, ktorá sa zaoberá predajom farieb, zakúpila na podporu predaja a zvýšenia svojich tržieb zahraničné zájazdy pre obchodných partnerov. Tieto zájazdy daruje 10 partnerom, ktorí dosiahnu v spoločnosti najvyšší obrat za vopred stanovené obdobie. Spolu s obchodnými partnermi sa zájazdu zúčastní konateľ firmy (nie je zamestnancom) a obchodní zástupcovia s najlepšími dosiahnutými výsledkami (ide o zamestnancov firmy). Ako zaúčtovať nákup zájazdov od cestovnej kancelárie? Ide o daňový náklad? Ako postupovať z hľadiska DPH?

Refakturácia PZP a vzťah na DPH

ID2015 | | Peter Pašek, Managing Director, Accace, k.s.

Spoločnosť má v evidencii flotilu automobilov v poisťovni - plnenie na vstupe bez dph - spoločnosť je platiteľ dph. Jedno auto však nepatrí firme a tak spoločnosť príslušné poistné k tomuto auto refakturuje druhej spoločnosti, pričom k predpísanému poistnému prirátava aj DPH, postupuje spoločnosť správne?

Oprava základu dane a DPH

ID1760 | | Peter Pašek, Managing Director, Accace, k.s.

Ak objednávka, ako aj dodávateľské faktúry za tovar z mesiaca apríl 2012 boli vystavené na IČ DPH SK a odoslanie tovaru končí v inom členskom štáte, ako je SR (napríklad v ČR ), má  spoločnosť  povinnosť  požiadať o opravu IČ DPH na faktúrach od dodávateľa, pod ktorým objednávala tovar a zaznamenať zmenu aj v účtovníctve? Ak áno, akým spôsobom majú byť zmeny vykonané ?

Akými dokladmi sa má spoločnosť preukázať, aby si mohla opraviť základ dane v zmysle § 17 ods. 3 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“)?  Čo v praxi znamená, že sa na opravu základu dane primerané vzťahuje § 25 cit. zákona.

Za ktoré zdaňovacie obdobie  ma právo spoločnosť opraviť základ dane?  Ak je mesačný platiteľ  DPH za obdobie apríl 2012,  alebo v mesiaci keď boli urobené zmeny k pôvodným dokladom napr. v decembri 2012 ? Alebo na opravu základu dane nie je potrebné opraviť pôvodné doklady, ale len preukázať priznanie a zaplatenie dane v štáte kde skončila preprava, napr. v septembri 2012 a v tomto mesiaci opraviť základ dane?