Otázky v kategórii: Podvojné účtovníctvo

počet otázok v kategórii: 971



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Kúpa auta a predlžená záruka

ID4727 | | Ing. Anton Kolembus

Právnická osoba účtujúca v podvojnom účtovníctve, platiteľ DPH kúpila osobný automobil, kde, okrem ceny za vozidlo je uvedená aj predĺžená záruka na 5 rokov v sume 1 600 € bez DPH. Ako správne túto faktúru zaúčtovať?

Automobil ako tovar

ID4717 | | Ing. Anton Kolembus

Slovenská firma (platiteľ podľa § 4) nadobudne luxusné motorové vozidlo z Maďarska (HU firma je platiteľ v Maďarsku). Ide o nové vozidlo, ktoré bolo nakúpené za účelom ďalšieho predaja v budúcnosti v nezmenenom stave. Takže z účtovného aj daňového hľadiska ide o zásoby (konkrétne o tovar), automobil sa účtuje na účet 132- Tovar na sklade. (Takže nie do majetku firmy- účtovná skupina 0.) 1., Náklady súvisiace s obstaraním tovaru (napr. preprava, poistné, provízia, prípadné minimálne náklady na údržbu) sa majú účtovať tiež na účet 132 však? Pri účtovaní na účet 132 nie je podstatné, že vozidlá dostali SK evč však? Podstatné je to, že boli nakúpené za účelom ďalšieho predaja v budúcnosti, resp. že sa nepoužívajú a neprenajímajú sa ďalej, stoja vlastne v garáži. 2., Ak sa náhodou firma v budúcnosti rozhodne, že vozidlo nepredá a chce ho zaradiť do majetku, resp. používať na podnikanie napr. od 01.01.2024 je to možné? Daňové a účtovné odpisy by boli predpokladám tiež od 01.01.2024 (od dátumu zaradenia do majetku)?

Účtovanie prívesného vozíka v hodnote 1 092 €

ID4707 | | Tatiana Macháčová

Sme mestská časť, kúpili sme prívesný vozík v hodnote 1 092 €. Môžeme ho účtovať rovno do spotreby 501 a úhradu s 221 s položkou 633004 (prevádzkové stroje, alebo 63306 všeob. materiál)?

FO a prenájom bytu - bytového priestoru vlastnej s.r.o.

ID4703 | | Ing. Marián Drozd

1/ FO kúpila byt (Druh stavby: Bytový dom) FO tento byt na základe Zmluvy o dlhodobom prenájme bytových priestorov dá do nájmu stavebnej spoločnosti s.r.o., platiteľovi DPH (v ktorej je táto FO jediným konateľom a spoločníkom/). Stavebná spoločnosť si tu zriadi svoju prevádzku. Byt potrebuje rozsiahlu rekonštrukciu. Túto rekonštrukciu bytu na základe súhlasu od FO prenajímateľa spoločnosť začne realizovať na svoje náklady. Môže si spoločnosť náklady na opravy a rekonštrukciu dať do nákladov? Môže si uplatniť DPH na VSTUPE - z dokladov za rekonštrukciu bytu? Alebo to je možné iba v Nebytovom priestore? Bude to prevádzka stavebnej spoločnosti, ktorá súvisí s celkovou ekonomickou činnosťou zdaniteľnej osoby / spoločnosti. Predmetný zrekonštruovaný byt bude slúžiť na podnikanie s.r.o. ako ubytovňa pre zamestnancov, kancelária, sklad aj parkovanie. „Takže našej spoločnosti sa netýka § 38 ods. 3 zákona o DPH prenájom bytu je zo zákona oslobodený od dane, nie je možné uplatniť si odpočítanie dane zo žiadnych vstupov, ktoré sa týkajú oslobodeného prenájmu.“ My tam budeme mať prevádzku a fakturovať budeme našu stavebnú činnosť. Teraz máme iba virtuálne sídlo, ale potrebujeme už reálne priestory. Po kompletnej rekonštrukcii musíme potom kolaudovať? Čo ďalej? Na aký účet účtovať úplne všetky bločky za materiál, práce zariadenie/ vybavenie do kompletnej rekonštrukcie? Do akej odpis. skupiny to zaradím. Musím to niekde ohlasovať? / Mestu, DÚ .... Na čo nezabudnúť pri takomto type dlhodobého prenájmu? Ako určiť správne cenu za prenájom?

Dlhodobý prenájom bytu od FO pre s.r.o.

ID4663 | | Ing. Marián Drozd

FO si kúpila byt, na základe Zmluvy o prevode vlastníctva bytu od FO. FO chce tento byt prenajímať stavebnej spoločnosti s. r. o. platiteľovi DPH. Stavebná spoločnosť si chce tento byt dlhodobo prenajať, chce tam mať svoju ďalšiu prevádzku, no byt potrebuje rozsiahlu rekonštrukciu. Túto rekonštrukciu bytu na základe súhlasu od FO prenajímateľa spoločnosť začne realizovať. Môže si spoločnosť náklady na opravy a rekonštrukciu dať do nákladov? Môže s uplatniť DPH na VSTUPE z rekonštrukcie bytu? Bude to ďalšia prevádzka spoločnosti, z dôvodu stavebných prác v rámci SR. Takže tu nebudú priame a bezprostredné spojenia s VÝSTUPNÝMI plneniami.

Účtovanie vývozu komunálneho odpadu

ID4641 | | Tatiana Macháčová

Firma zabezpečujúca vývoz a uloženie komunálneho odpadu v obci si účtuje aj poplatok podľa zákona č. 329/2018 Z.z. Keďže poplatok sa platí firme a nie obci, v ktorej sa nachádza skládka a tento poplatok nie je vyrubený rozhodnutím obce, domnievam sa, že tento poplatok sa má účtovať prostredníctvom účtu 518 a nie 538. Otázka znie: Prostredníctvom ktorého nákladového účtu sa má účtovať poplatok za uloženie odpadu, ktorý fakturuje firma zabezpečujúca vývoz KO?

Učtovanie pokuty za rýchlosť

ID4639 | | Ing. Ondrej Baláž

PO,PÚ,platiteľ DPH. Ako správne účtovať pokutu za prekročenie rýchlosti? Zamestnanec bol na pracovnej ceste na firemnom aute. Na firmu príde pokuta napr. z Nemecka s jeho fotkou, špz, a vyčíslenou pokutou za prekročenie rýchlosti. My túto pokutu zaplatíme z firemného účtu a následne nám to zamestnanec zaplatí do pokladnice. Ako to správne zaúčtovať?

Projektová dokumentácia k zatepleniu budov ZŠ

ID4633 | | Tatiana Macháčová

Obec previedla zateplenie budov ZŠ cez projekt. Budovy však odpisujeme my ako škola, lebo sú zverené do našej správy. Keďže sú však budovy už odpísané, urobila som technické zhodnotenie o tento projekt a odpisujem 40 rokov. Následne však obec škole zaslala faktúru na projektovú dokumentáciu, ktorú zaplatila obec, ale to už nie je súčasť projektu. Obec chce aby som vytvorila novú kartu na projektovú dokumentáciu - tiež ako technické zhodnotenie v sume 8 000 €. Ale neviem, ako dlho to treba odpisovať (odp. skupina) a ako zaúčtovať. Prosím o radu.

Účtovanie dávky v hmotnej núdzi, resp. osobitný príjemca

ID4631 | | Tatiana Macháčová

Natrafila som v zodpovedaných otázkach aj v otázkach, ktoré boli zverejnené v časopise na otázku ohľadom účtovania dávky v hmotnej núdzi. Otázka bola zo dňa 20. 5. 2011 a znela: "Ako správne postupovať pri účtovaní jednotlivých krokov, v prípade, ak je mesto osobitným príjemcom dávky v hmotnej núdzi neprispôsobivých občanov, ktorá sa mestu poskytuje prostredníctvom Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny. Dávka zahŕňa aj príspevok na bývanie. Mesto s touto dávkou nakladá takto: 3 x v mesiaci časť dávky zasiela občanovi na jeho osobný účet, keďže občan býva v mestskom nájomnom byte, mestu z toho prislúcha platiť nájom (čo má byť zároveň príjmom rozpočtu mesta), médiá, vývoz odpadu, fond opráv a údržby, ale zároveň mesto z tejto dávky chce splácať dlh na TKO za minulé obdobie (čo má byť zároveň príjmom rozpočtu mesta)." Pri tejto otázke bol uvedený spôsob zaúčtovania. Ja sa chcem spýtať, keďže sa to týka aj mňa. Akým spôsobom sa zúčtuje účet 693? Keďže z toho účtovania, ktoré bolo uvedené ako odpoveď som vyrozumela, že účet 357 sa celkovo zúčtoval. Ale transfer by mal byť zúčtovaný oproti 693, tak sa chcem spýtať, aký súvzťažný účet by mal byť v tomto konkrétnom prípade oproti 693? 

Provízia za sprostredkovanie stávok a ich účtovanie

ID4607 | | Ing. Ondrej Baláž

Chceme začať účtovať firmu A. Firma A prenajíma miestnosť kasína od firmy B. Firma A vlastne zabezpečuje prevádzkovanie kasína, vykonáva to v mene a na účet osoby, ktorá má povolenie na prevádzkovanie podľa osobitného predpisu (firma C). Takže výnosom firmy A je provízia za sprostredkovanie stávok a iných podobných hier. (oslobodená od dane v zmysle § 41 zákona o DPH.) Inými slovami firma C ako Mandant poskytuje odmenu firme A (Mandatár) vo forme: Odmena Mandatára z čistého výťažku hazardných hier (x %) podľa zákona o hazardných hrách 30/2019. Takže táto odmena je vlastne výnosom firmy A. Fyzicky samotné peniaze z hracích automatov vyberá firma A a následne ich vloží na svoj bankový účet. Firma C vyhotoví každý mesiac mesačnú sumarizáciu, že vlastne koľko hotovosti mu dlží firma A, a firma A na základe toho zo svojho bankového účtu prevedie túto sumu zníženú o províziu firme C. V účtovníctve by to vyzeralo takto: 378/ 379 predpis podľa mesačnej sumarizácie firmy C... 100 EUR, 221/378 vklad hotovosti na bankový účet firmy A... 100 EUR, 379/221 prevod firme C... 80 EUR, 379/311 kompenzácia faktúry firmy A za sprostredkovanie stávok... 20 EUR (311/602...20 EUR). Otázka je, či máme používať účty 378 a 379 alebo iné účty? Druhá otázka je, že občas sa stáva, že konateľ firmy A peniaze omylom vloží na vlastný bankový účet, ale samozrejme presnú sumu potom prevodom prepošle na firemný. Z nášho účtovného hľadiska sa podľa mňa krok 221/378 sa nemení. Je táto úvaha správna? Ďakujeme