Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Zamestnanie nezdravotníckeho zamestnanca u lekára

ID3506 | | JUDr. Vladimír Volčko

V inzeráte na voľné pracovné miesto všeobecný lekár hľadal administratívneho pracovníka do ambulancie na nasledujúce činnosti: "asistencia pri plánovaní a objednávaní pacientov na lekárske prehliadky, pri objednávaní pacientov na očkovanie, vedenie dispenzárov, odpovedanie na telefonické požiadavky a ich podávanie kompetentnej osobe, vedenie pracovnej neschopnosti pacientov, vykonávanie rôznych pomocných a administratívnych úloh". Osoba - nelekár - pracovala na Regionálnom úrade verejného zdravotníctva (vzdelanie VŠ, chemicko-technologická fakulta) a mala vykonanú štátnu skúšku pre nelekára pracujúceho v zdravotnícvte. Verejný zdravotník je podľa zákona považovaný za zdravotníckeho pracovníka. Bola by možnosť zamestnať takéhoto človeka v ambulancii všeobecného lekára na uvedené činnosti? Samozrejme berúc do úvahy zákon o ochrane osobných údajov.

Refakturácia nákladov - doplnenie informácii k otázke zo dňa 6.9.2019

ID3505 | | Ing. Marián Drozd

K otázke od pána Drozda, z akého dôvodu sa tuzemský platiteľ DPH A dohodol so svojím zákazníkom DE na refakturácii nákladov. odpoveď: nakoľko išlo o väčšiu finančnú investíciu a požiadavka na regál bola zo strany zákazníka DE, platiteľ dane SK sa dohol na možnosti podielania sa na nákladoch platcom DPH DE. Zákazník DE priamo nebude využívať daný regál, ale bude ho využívať platiteľ DPH v SK, ktorý ho používa pri poskytovaní ostatných služieb pre zákazníka DE. Aj v tomto prípade platí, že miesto dodania sa určí podľa par. 16 ods. 1 zákona o DPH ? 

Vypovedanie zmluvy o účtovníctve a doručenie účtovných dokladov

ID3495 | | JUDr. Simona Laktišová

Naša účtovná kancelária vypovedala zmluvu o účtovníctve jednej firme. Zmluva je platná do 31. 7. 2019. Všetky účtovné doklady, ktoré sme dostali sú riadne zaúčtované, mesačné priznania sú podané. Problém je v tom, že firma nám doposiaľ neuhradila posledné 3 mesiace účtovníctva. Účtovné doklady sú doteraz u nás, ale firma požiadala o účtovné doklady. Účtovné doklady sú podľa nás majetkom firmy, takže ich musíme dodať firme. Máme však opodstatnené obavy, že účtovníctvo nám nebude uhradené. Môžeme situáciu riešiť takou formou, že účtovné doklady pošleme firme na dobierku (dobierka na účet) v sume neuhradeného účtovníctva alebo takéto riešenie je z právneho hľadiska rizikové? (Napr. môže nás za to táto firma žalovať, t. j. sú možné trestnoprávne dôsledky?)

Refakturácia nákladov

ID3503 | | Ing. Marián Drozd

Tuzemský platiteľ DPH A obstaral paletový regál aj s montážou od dodávateľa v SK s tuzemským prenosom daňovej povinnosti, nakoľko je regál primontovaný k nehnuteľnosti. Tuzemský platiteľ DPH A sa dohodol so svojím zákazníkom zahraničným platiteľom DPH DE o prefakturácii nákladov za obstaranie. Nejde o dodanie regálu a ani mu neposkytuje žiadnu službu, a zahraničný platiteľ DPH DE nemá ani vlastnícke práva k regálu. V akom režime DPH majú byť fakturované tieto náklady tuzemským platiteľom DPH A na zahraničného platiteľa DPH v DE ?

Účtovná závierka a DPPO zahraničnej osoby

ID3502 | | Ing. Marián Drozd

Maďarská firma (platiteľ v Maďarsku) sa registrovala v roku 2016 na § 5 zákona o DPH, lebo prekročila obrat 35 000 € na Slovensku na zásielkový predaj podľa § 6 a v § 14 zákona o DPH. Maďarská firma teraz fakturuje s 20 % SK DPH. Odberateľmi sú slovenské FO. Preprava je z HU do SK. Takže ide o klasický zásielkový predaj (tovar). Jediný nedostatok vidím v tom, že namiesto § 6 zákona o DPH sa v minulosti registrovali na § 5 zákona o DPH. Teraz v roku 2019 chce vykonávať aj nasledujúcu činnosť: Chce nakúpiť tovar od svojej Materskej spoločnosti. V tuzemsku ide o nadobudnutie tovaru z iného členského štátu podľa § 11 ods. 8 zákona o DPH (a o samozdanenie- riadky 7-8 DPH priznania) Táto zahraničná právnická osoba (maďarská) registrovaná podľa § 5 zákona o DPH následne predáva tento tovar zo svojho slovenského skladu českým nezdaniteľným osobám, prepravu vykonáva spoločnosť DHL, t. j. ide o zásielkový predaj so slovenskou DPH, až kým zahraničná maďarská spoločnosť nedosiahne obrat na účely registrácie v CZ. V roku 2017 maďarská firma zriadila organizačnú zložku na Slovensku a vyžiadala Dič číslo na maďarskú firmu, lebo v sortimente firma má aj predmety z drahých kovov (prsteň, náhrdelník...atď..) a Puncový úrad im bez zriadenej organizačnej zložky a slovenského Dič čísla nebol ochotný vydať nejaké osvedčenie. Maďarskej firme podľa nás nevzniká stála prevádzkareň podľa § 16 ods 2 ZDP. Nemá na Slovensku zamestnancov, ani kanceláriu, len v roku 2019 chce zriadiť sklad na Slovensku. Čo sa týka organizačnej zložky na účely zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. podnikaním zahraničnej osoby na území Slovenskej republiky sa rozumie podnikanie tejto osoby, ak má podnik alebo jeho organizačnú zložku umiestnenú na území Slovenskej republiky (pozri § 21 ods. 3 cit. zákona). Podľa Obchodného zákonníka podľa nás maďarská firma nepodniká na území SR, absolútne by nebolo potrebné zriadiť zložku. Stalo čo sa stalo, na tlačenie Puncového úradu maďarská firma v roku 2017 zriadila organizačnú zložku a vyžiadala Dič číslo na maďarskú firmu. Organizačná zložka zapísaná v ORSR sa stáva účtovnou jednotkou (§ 1 ZoU) ako aj daňovníkom na účely zákona o dani z príjmov. Teda z hľadiska zákona o dani z príjmov sa musí podať aj účtovná závierka, aj DPPO. Otázkou je, či v roku 2019 sa budú podávať nulové priznania (nulová závierka), alebo musíme vyčísliť základ dane z hore uvedeného predaju tovaru?

Úlohy hlavného kontrolóra

ID3497 | | Jozef Sýkora

Má právo hlavný kontrolór obce zo svojej pozície urobiť kontrolu daňových priznaní za miestne dane a poplatky, ich prepočet?

Branding

ID3499 | | Ing. Ondrej Baláž

Ako zaúčtovať faktúru za branding? Faktúrované 3D písmena - logo predajne, logo mäso, hydina...označenie košíkov, samolepky vitajte a dovidenia..... vyrábali sa aj z dôvodu rekonštrukcie predajne.

Nezisková organizácia a DPH

ID3498 | | Ing. Marián Drozd

Predmetom činnosti neziskovej organizácie sú (klasické n.o., ide o n.o. jednej Univerzity) nasledovné činnosti: vzdelávanie, výchova a rozvoj telesnej kultúry, výskum, vývoj, vedecko-technické služby a informačné služby, tvorba, rozvoj, ochrana, obnova a prezentácia duchovných a kultúrnych hodnôt, ochrana ľudských práv a základných slobôd. Nezisková organizácia má nasledovné výnosy: Prijaté daňové asignácie (1, 2 %) účet 665 Vstupné - registračný poplatok na vzdelávaciu konferenciu v rámci svojej hlavnej činnosti účet 647 Prijaté dotácie od zahraničných subjektov PO účet 662 Výnosy z prenájmu nehnuteľností účet 602 Výnosy za ubytovacie služby účet 602 Nezisková organizácia v nasledujúcich mesiacoch presiahne obrat na povinnú registráciu DPH z prenájmu a za ubytovacie služby a za vstupné. Otázkou je, či po registrácii musí n.o. používať nejaký koeficient na účely DPH? Lebo niektoré došlé faktúry s DPH sa budú vzťahovať napr. k daňovým asignáciám, alebo k prijatým dotáciám. Druhou otázkou je, že u prijatých faktúr s DPH, ktoré sa viažu k daňovým asignáciám, keď budeme nárokovať DPH, takže len zostatok (netto) faktúry bude možno použiť na daňové asignácie, však? Najoptimálnejšie pre nás by bolo vyhnúť sa koeficientu. Napr. Pri prenájme budeme fakturovať s 20% DPH, ubytovacie služby s 10% DPH, vstupné s 20% DPH a z došlých faktúr ktoré súvisia s týmito plneniami by sme nárokovali DPH naspäť. Naopak z prijatých faktúr, ktoré súvisia a Prijatými dotáciami, a s daňovými asignáciami by sme nenárokovali DPH, plne by sme ich použili na pokrytie týchto výnosov. Takto by sme nemuseli používať koeficient, prijaté a vydané faktúry aj doteraz sme párovali, oddeľovali na zdaniteľnú a nezdaniteľnú činnosť. Je možné toto riešenie? Prosíme pekne podrobne rozpísať otázku z hľadiska DPH.

Zahraničná SZČO a DPH

ID3496 | | Ing. Marián Drozd

Dobrý deň prajem, zahraničná osoba (registrovaná pre DPH podľa § 5 zákona o DPH, nemá na Slovensku sídlo, prevádzkareň ani organizačnú zložku) vykonáva stavebné práce patriace pod sekciu F klasifikácie CPA na nehnuteľnosti na Slovensku. Subdodávateľom tejto spoločnosti je zahraničná SZČO, ktorá nie je platiteľom DPH ani v zahraničí, ani na Slovensku. Čo by ste odporučili zahraničnej SZČO? Musí tiež registrovať podľa § 5 zákona o DPH a fakturovať s prenosom daňovej povinnosti podľa § 69 ods. 12 zákona o DPH, alebo existuje nejaká iná možnosť (pretože náklady registrácie sú oveľa vyššie zahraničnej SZČO, ako príjem z vykonaných prác na Slovensku)? 

Preradenie zamestnanca

ID3494 | | Ing. Iveta Matlovičová

Ako postupovať v prípade preradenia zamestnanca na inú prácu- iné pracovisko, ak s preradením súhlasí? Napríklad zdravotná sestra, ktorá vykonáva prácu na konkrétnom oddelení - pracovisku (konkrétne pracovisko je dojednané v pracovnej zmluve, príp. v opise pracovných činností, ktorý je súčasťou pracovnej zmluvy) sa preradí s jej súhlasom na iné oddelenie na určitý čas. Je potrebné v tomto prípade vyhotoviť najskôr dodatok k pracovnej zmluve a následne aj oznámenie o dôvode preradenia na inú prácu a o jeho trvaní? Musí  pritom ísť len o dôvody preradenia uvedené v § 55 ods. 2 a 4 Zákonníka práce alebo môže ísť o akýkoľvek dôvod, napr. dočasná výpomoc z dôvodu nedostatku sestier/ porušenie pracovnej disciplíny...? Je rozdiel medzi preradením a preložením zamestnanca? Môže zamestnávateľ jednostranne nariadiť zamestnancovi, aby vykonával prácu na inom pracovisku - v rámci sídla zamestnávateľa (zamestnanec má v pracovnej zmluve ako miesto výkonu práce uvedené sídlo zamestnávateľa) a ak áno, akou formou to má urobiť? Napríklad, už vyššie spomenutý prípad zdravotnej sestry, len s tým rozdielom, že v pracovnej zmluve by bolo ako miesto výkonu práce dojednané sídlo zamestnávateľa a nie konkrétne pracovisko zamestnávateľa. Bola by vhodná forma oznámenia o zmene pracoviska na základe rozhodnutia zamestnávateľa + opis pracovných činností na novom pracovisku? Nejde v tomto prípade o preradenie?