Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky

ID235 | | doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.

Zamestnankyňa obecného úradu nastúpila na materskú dovolenku. Ako je chránená pred prepustením z práce po narodení dieťaťa a počas rodičovskej dovolenky?

Výpočet nemocenskej dávky

ID234 | | doc. JUDr. Alena Pauličková, PhD.

Ako sa vypočíta výška nemocenskej dávky?

Permanentky na plaváreň zakúpené zo sociálneho fondu

ID233 | | doc. JUDr. Alena Pauličková, PhD.

Zamestnávateľ pred začatím letnej sezóny zakúpil zamestnancom permanentky na plaváreň z prostriedkov sociálneho fondu. Určil okruh zamestnancov a podmienky, za ktorých ich zamestnanci môžu získať. Podlieha uvedený nepeňažný príjem zamestnancov dani z príjmov?

Práva a nároky starostu obce

ID232 | | Ing. Mária Šulavíková

Podľa v § 7 zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. starosta obce nesmie byť pre výkon svojej funkcie ukrátený na právach ani nárokoch vyplývajúcich z pracovného pomeru. Toto ustanovenie sa zdá byť v rozpore s niektorými usmerneniami, v ktorých sa uvádza, že starostovi nemožno poskytovať také plnenia zo strany obce ako ostatným zamestnancom obce. Ide hlavne o to, či starosta má nárok na:

  1. dovolenku tak, ako ostatní zamestnanci obce, teda zvýšenú o päť dní na základe uzatvorenia kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa, ako aj podnikovej kolektívnej zmluvy, ktorá obsahuje toto ustanovenie,
  2. čerpanie prostriedkov zo sociálneho fondu ako ostatní zamestnanci obce; predpokladáme, že ak z platu starostu tvoríme sociálny fond, nekonáme v rozpore s platným právnym stavom,
  3. stravovanie, jednak na príspevok na stravovanie zo sociálneho fondu, ako aj príspevok obce na stravovanie v rovnakej výške, ako obec prispieva zamestnancom obce,
  4. na stravné, ako jednu z náhrad pri pracovnej ceste,
  5. na doplnkové dôchodkové sporenie, ak máme v kolektívnej zmluve dohodnuté, že zamestnancom obec prispieva na doplnkové dôchodkové sporenie.

Starosta a nevyčerpaná dovolenka

ID231 | | Ing. Mária Šulavíková

Má starosta obce, ktorému skončil mandát uplynutím funkčného obdobia, nárok na preplatenie nevyčerpanej dovolenky, ak jeho funkcia je funkciou verejnou a nevykonáva sa v pracovnom pomere? Zamestnanci obce pri skončení pracovného pomeru majú nárok na preplatenie dovolenky len pri skončení pracovného pomeru, ale starosta obce nie je zamestnancom. Predpokladáme, že u neho nevznikol nárok na preplatenie dovolenky aj v prípade, že mu skončilo funkčné obdobie, na ktoré bol zvolený. Ak starosta má nárok na preplatenie nevyčerpanej dovolenky, kto rozhoduje o jej preplatení? Sú to novozvolení poslanci obecného zastupiteľstva, alebo o preplatení nevyčerpanej dovolenky predchádzajúcemu starostovi rozhoduje novozvolený starosta?

Nevyčerpaná dovolenka zástupcu primátora

ID230 | | Ing. Mária Šulavíková

Pri určovaní platu starostu a ďalších náležitostí súvisiacich s výkonom funkcie vychádzame zo zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest. Nejasnosti máme v prípade zástupcu primátora, ktorý bol ako poslanec mestského zastupiteľstva zvolený za zástupcu primátora na celé funkčné obdobie. Od svojho zamestnávateľa bol dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie. Po skončení funkčného obdobia si podal žiadosť, aby mu mestský úrad preplatil nevyčerpanú dovolenku na zotavenie v počte 10 dní. Z dôvodu, že sme uvedený nárok pre zástupcu primátora v zákone o obecnom zriadení nenašli, nevieme, či je možné preplatiť zástupcovi primátora dovolenku, a či mu vôbec vznikol nárok na ňu?

Zavedenie oslobodenia alebo zníženia dane za nevýherné hracie prístroje

ID229 | | Ing. Elena Račková

Môže správca dane znížiť daň za nevýherné hracie prístroje, ako sú stolný futbal a stolný hokej prevádzkovateľovi, ak tieto prístroje prevádzkuje v priestoroch detskej nemocnice?

Rozsah úväzku starostu

ID228 | | doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.

V doplňujúcich voľbách v obci z dôvodu úmrtia starostu bola zvolená nová starostka. Jej predchodca vykonával svoju funkciu už druhé volebné obdobie na plný úväzok. Po jej zvolení však obecné zastupiteľstvo rozhodlo, že pre obec je postačujúce, ak bude svoju funkciu vykonávať len na úväzok s najnižšie prípustným platom zodpovedajúcim koeficientu 0,3. Prijaté rozhodnutie obecného zastupiteľstva považuje nová starostka za prinajmenšom nekorektné, lebo v čase kandidovania na túto funkciu o takejto možnosti nebola informovaná. Existujú zákonné objektívne kritéria pre stanovenie rozsahu úväzku, aby obecné zastupiteľstvo nemohlo rozhodovať svojvoľne a takto dosiahnuť aj možnú rezignáciu politicky nevyhovujúceho starostu.

Preúčtovanie nevyčerpaného príspevku na dlhodobý majetok od zriaďovateľa

ID227 | | Ing. Miriam Majorová, PhD.

Príspevková organizácia zriadená mestom v rámci konečného zostatku účtu 916 – Fond reprodukcie vykazuje zostatok, pretože nedočerpala kapitálovú dotáciu od zriaďovateľa. Ako má správne preúčtovať tento zostatok?

Vedľajšia zárobková činnosť

ID225 | | doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.

Potrebuje pracovník vyššieho územného celku, na pozícii vedúceho oddelenia, v prípade ďalšieho pomeru  u iného zamestnávateľa v úplne inej sfére činnosti ako je jeho pracovná náplň v úrade, súhlas terajšieho zamestnávateľa?