Otázky v kategórii: Verejná správa

počet otázok v kategórii: 896



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Preplatenie dovolenky bývalému starostovi

ID919 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Je novozvolená starostka povinná preplatiť predchádzajúcemu starostovi nevyčerpanú dovolenku za roky 2009 a 2010? Novozvolení poslanci prijali uznesenie, v ktorom sa uvádza, že nie.

Preplatenie nevyčerpanej dovolenky a novozvolené zastupiteľstvo

ID918 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Môže starosta po skončení svojho funkčného obdobia požiadať novozvolené obecné zastupiteľstvo o preplatenie nevyčerpanej dovolenky?

Starosta a nárok na odstupné

ID917 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Starosta dňa 31. 8. 2011 odstúpil z funkcie starostu obce zo zdravotných dôvodov. Prácu starostu vykonával nepretržite od 29. 5. 1993. Má nárok aj na odstupné alebo nie?

Prerokovanie platu starostu

ID916 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Čo prakticky znamená úprava § 4 ods. 4 v zákone č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p., že (cit.) „Obecné zastupiteľstvo plat starostu opätovne raz ročne prerokuje."

Zmeny pôsobnosti a vnútorné predpisy

ID915 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Tzv. „veľká novela" zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) z roku 2010 priznala kompetenciu:

  • obecnému zastupiteľstvu: schvaľovať štatút obce, rokovací poriadok obecného zastupiteľstva a zásady odmeňovania poslancov [§ 11 ods. 4 písm. k) zákona o obecnom zriadení],
  • starostovi: vydávať pracovný poriadok, organizačný poriadok obecného úradu a poriadok odmeňovania zamestnancov obce [§ 13 ods. 4 písm. f) zákona o obecnom zriadení] rozhodovať vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené obecnému zastupiteľstvu [§ 12 ods. 4 písm. e) zákona o obecnom zriadení].

V súvislosti s novoupravenými kompetenciami orgánov obce nás zaujíma, ako majú obce postupovať pri prijatí nových, resp. zmene ostatných vnútorných predpisov (vyššie neuvedených), ktoré boli prijaté obecným/mestským zastupiteľstvom pred nadobudnutím účinnosti novely zákona o obecnom zriadení zákonom č.102/2010 Z. z. Je potrebné zrušiť uznesenie OZ/MsZ, ktorým bol schválený vnútorný predpis, ak starosta/primátor chce zmeniť vnútorný predpis alebo je potrebné bezpodmienečne upraviť tieto otázky v štatúte? Podotýkam, že štatút mesta túto problematiku nerieši. Podľa môjho názoru vnútorným predpisom vydaným primátorom mesta po 1. 4. 2010 nemôže byť zrušený vnútorný predpis schválený pred 1. 4. 2010 v tej istej veci mestským zastupiteľstvom.

Výpočet priemerného mesačného platu starostu po 1. 6. 2011

ID909 | | Ing. Mária Šulavíková

Priemerný mesačný plat starostu sa od 1. 6. 2011 počíta ako súčet platu podľa § 3 alebo podľa § 4 ods. 2 zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. za obdobie dvanástich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov...", tzn. že priemerný mesačný plat starostu sa vypočíta ako priemer ustanoveného platu, ktorý bol schválený obecným zastupiteľstvom vo výške podľa § 3 alebo podľa § 4 ods. 2 cit. zákona platný za obdobie 12 nasledujúcich mesiacov predchádzajúcich mesiacu, v ktorom vznikla potreba zistenia priemerného mesačného platu. Ako má obec postupovať, keď je potrebné vypočítať priemerný plat na účely dovolenky a starosta je vo funkcii len 8 mesiacov. Ak sa výpočet striktne vykoná v zmysle nového znenia § 5 ods. 2 cit. zákona, priemerný mesačný, resp. hodinový plat starostu bude skreslený, keďže sa má deliť 12 mesiacmi a nie počtom mesiacov výkonu funkcie.

Plat úväzkového starostu

ID908 | | Ing. Mária Šulavíková

Ako správne vypočítať plat úväzkového starostu a jeho zaokrúhľovanie? Starosta vykonáva funkciu na polovičný úväzok, podľa počtu obyvateľov je zaradený do platovej skupiny od 1 do 500 obyvateľov (1,49-násobok). Aká je priemerná mzda zamestnanca v národnom hospodárstve za rok 2010?

Použitie vlastného auta na služobnú cestu primátorom

ID907 | | Ing. Mária Šulavíková

Podľa zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. starostovi pri cestách, ktoré súvisia s výkonom funkcie, patria cestovné náhrady podľa zákona o cestovných náhradách. Podľa § 7 ods. 1 tohto zákona, ak sa zamestnanec dohodne písomne so zamestnávateľom, že pri pracovnej ceste použije cestné motorové vozidlo okrem cestného motorového vozidla zamestnávateľa (napr. svoje súkromné), patrí mu základná náhrada plus náhrada za spotrebované pohonné hmoty. Ako sa bude postupovať pri použití súkromného motorového vozidla na pracovnú cestu primátorom, ktorého pracovná cesta súvisí s plnením si jeho riadnych pracovných povinností, resp. poslancom miestneho zastupiteľstva, ktorý plní úlohy mesta na základe uznesenia miestneho zastupiteľstva. Potrebujú k takejto ceste súhlas miestneho zastupiteľstva, keď nie sú zamestnancami mesta? Ak áno, akú formu by takýto súhlas mal mať?

Pracovný pomer na dobu určitú

ID906 | | Ing. Mária Šulavíková

Obec rok zamestnávala pracovníčku na dobu určitú, od 1. 11. 2011 s ňou plánuje uzavrieť novú pracovnú zmluvu na dobu určitú do 30. 10. 2012. Tento pracovný pomer obec uzavrie v zmysle Zákonníka práce podľa § 48 ods. 2. Bude obec postupovať právne? Ak nie, aký pracovný pomer uzavrieť?

Zverejňovanie informácií o výške platov

ID903 | | JUDr. Peter Strapáč

Podľa ust. § 15 zákona o obecnom riadení komisie obecného zastupiteľstva sú stále alebo dočasné poradné, iniciatívne a kontrolné orgány. O aké kontrolné činnosti ide? Má právo komisia vyžiadať informácie o výške platu jednotlivých zamestnancov? Podľa zákona odmeňovanie zamestnancov patrí do kompetencie starostu (podľa odmeňovacieho poriadku, ktorý schvaľuje len starosta a nie obecné zastupiteľstvo). Členovia komisií nie sú viazaní žiadnou mlčanlivosťou.