Otázky s vecným pojmom: Pracovné právo

počet otázok s vecným pojmom : 118



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Pružný pracovný čas a nárok na stravné lístky

ID2166 | | Ing. Iveta Matlovičová

V organizácii je zavedený pružný pracovný čas. Ako je to s nárokom na stravné lístky u zamestnancov, ked v danom dni neodpracujú viac ako 4 hodiny? Nemajú v tých dňoch nárok na stravný lístok? Je potrebné mať odborovú organizáciu, aby sa mohol zaviesť pružný pracovný čas?

Nadčas a náhradné voľno v školstve

ID445 | | Ing. Jarmila Belešová

Riaditeľ školy povolil pedagogickým zamestnancom vykonávanie ostatných činností súvisiacich s priamou výchovno-vzdelávacou činnosťou mimo pracoviska za podmienok stanovených v pracovnom poriadku na 2 hodiny a pracovný čas na pracovisku (prácu, ktorú musí vykonať na pracovisku – priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť + ostatné činnosti s ňou súvisiace) stanovil na 6 hodín.

V prípade, že pedagogický zamestnanec si chce za prácu nadčas čerpať náhradné voľno, musí si čerpať 6 hodín alebo taký počet hodín, aký má v daný deň určený v rozvrhu hodín?

Ak pracovná zmena je stanovená od 7,30 do 15,30 hod. ako oceniť prácu pedagogického zamestnanca v prípade konania rodičovských združení, konzultačných hodín pre rodičov, pracovných porád, talentových skúšok napr. do športových tried, zápis detí do 1. ročníka a pod., ktoré sú po 15,30 hod. a trvajú rôzne časové úseky u jednotlivých pedagogických zamestnancov?

Má pedagogický zamestnanec právo požadovať od zamestnávateľa za prácu nadčas poskytnutie náhradného voľna v čase školských prázdnin, pokiaľ má dostatok dovolenky a podľa plánu dovoleniek by si mal čerpať dovolenku?

V akých prípadoch môže zamestnávateľ pedagogickému zamestnancovi poskytnúť za prácu nadčas náhradné voľno?

Ukončenie adaptačného vzdelávania

ID454 | | Ing. Jarmila Belešová

V zákone 317/2009 Z. z. § 36 bod 4 je uvedené: „O ukončení adaptačného vzdelania  sa vyhotovuje protokol, ktorý podpíše predseda skúšobnej komisie".  Nadväzne na to v bode  6 sa píše. "Na základe protokolu o ukončení adaptačného vzdelávania po uplynutí 15–dňovej lehoty od jeho podpísania alebo do troch dní od podpísania protokolu o opravnom ukončení adaptačného vzdelávania vydá riaditeľ rozhodnutie o úspešnom ukončení alebo neúspešnom ukončení adaptačného vzdelávania."

Zaujíma má kedy môžeme zamestnanca zaradiť do vyššej platovej triedy, ak sa v rozhodnutí uvádza, že „Proti  tomuto rozhodnutiu  je možné podať odvolanie v lehote do 15 dní...":

  1. 15 dní sa počíta od vydania protokolu alebo  vydania rozhodnutia?
  2. Ak zamestnanec napíše, že sa vzdáva  odvolania hneď v deň vydania rozhodnutia, môžeme ho zaradiť do vyššej platovej triedy  hneď na ďalší pracovný deň?
  3. Prečo sa vydáva rozhodnutie až po 15 dňoch od vydania protokolu, ak je adaptačné vzdelávanie ukončené úspešne. Je nelogické, aby sa zamestnanec odvolával.

Povinnosti zamestnávateľa vyplývajúce z ukončenia pracovného pomeru

ID509 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Aké povinnosti plynú zamestnávateľovi pri ukončení pracovného  pomeru so zamestnancom dohodou. Ide o odhlásenie zo  Sociálnej poisťovne, príslušnej zdravotnej poisťovne, prípadne vzniká aj povinnosť voči daňovému úradu a podobne?

Nárok na daňový bonus vylúčenie dieťaťa zo štúdia

ID42 | | Ing. Marcela Rabatinová, PhD.

Daňovníčka má dieťa - syna, ktorý navštevoval vysokú školu v Žiline od roku 2007, avšak v roku v máji 2010 bol zo štúdia vylúčený, nakoľko neurobil skúšku z druhého ročníka. Dňa 17. augusta 2010 bol rozhodnutím prijatý na vysokú školu v Ostrave do prvého ročníka. Bol prijatý na kombinované štúdium. Daňovníčka je zamestnaná a od 1. 1. 2010 do 31. 8. 2010 si uplatňovala na syna daňový bonus. Môže si na syna uplatniť tento daňový bonus na celý rok alebo v akom časovom pásme?

Detská práca v modelingu

ID453 | | doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.

Za akých podmienok u nás môžu vykonávať prácu pre zamestnávateľov deti? Je dovolené, aby napríklad v modelingu boli zamestnané deti, ktoré nemajú ešte ukončenú povinnú školskú dochádzku?

Vytvorenie funkcie zamestnaneckého dôverníka v obci

ID923 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Ako si môže obec, ktorá nemá odborový orgán, vytvoriť funkciu zamestnaneckého dôverníka? Poznamenávam, že obec má 9 zamestnancov.

Školenie v oblasti BOZP po nočnej zmene

ID1028 | | Ing. Daniela Gecelovská

Musí sa zamestnanec po nočnej zmene zúčastniť školení v oblasti BOZP? V prípade, že sa školení nezúčastní, môže byť nejakou formou potrestaný?

Zaradenie zamestnanca

ID1970 | | Ing. Jarmila Belešová

V súvislosti so správnym zaradením pedagogických zamestnancov do kariérového stupňa a platovej triedy prosím o poskytnutie poradenstva k nasledovnému:

Od 1. 11. 2013 uzatvorí naša obec pracovný pomer s uchádzačkou na pracovnú pozíciu učiteľka MŠ. Uchádzačka má ukončené úplné stredné vzdelanie – gymnázium a súčasne externe študuje na VŠ v bakalárskom študijnom odbore predškolská a elementárna pedagogika v prvom ročníku. Ide o jej prvý pracovný pomer v školstve. Je nám jasné že ju od 1. 11. 2013 zaradíme do kariérového stupňa začínajúca učiteľka MŠ a do 7. platovej triedy.

Nie je nám však celkom jasné, či ju po skončení adaptačného vzdelávania máme zaradiť do kariérového stupňa samostatná učiteľka MŠ, do 8. platovej triedy, aj keď ešte nebude mať ukončené VŠ v bakalárskom študijnom odbore predškolská a elementárna pedagogika, a to s poukazom na § 60 ods. 4 zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, alebo zastane až do ukončenia VŠ zaradená v 7. platovej triede bez určenia kariérového stupňa, ako nekvalifikovaná? Prosím o vysvetlenie ktorý z uvedených postupov je správny?

Od 1. 11. 2013 naša obec tiež uzatvorí pracovný pomer s uchádzačkou na pracovnú pozíciu asistent učiteľa. Uchádzačka má ukončené úplné stredné odborné vzdelanie v študijnom odbore záhradníctvo a tiež ukončené VŠ I. stupňa v študijnom odbore sociálna práca. V roku 2005 už vykonávala pedagogickú činnosť v pracovnom pomere na inej škole od 01. 09. 2005 do 31. 12. 2005, avšak potvrdenie o tom, že v tom čase absolvovala vzdelávanie, tzv. uvádzanie do praxe nemá, a preto ju zaradíme do kariérového stupňa začínajúci asistent učiteľa.

Nie je nám jasné, či ju počas adaptačného vzdelávania máme zaradiť do 7. platovej triedy alebo do 8. platovej triedy. Taktiež nevieme, či po skončení adaptačného vzdelávania ju máme zaradiť do kariérového stupňa samostatný asistent učiteľa s poukazom na § 60 ods. 4 zákona č. 317/2009 Z. z., alebo sa nemá zariadiť do kariérového stupňa a bude ako nekvalifikovaná, a tiež nevieme do ktorej platovej triedy ju máme správne zaradiť (7., 8. alebo 9. platová trieda)?

Pracovná pohotovosť § 96 ZP ods.4

ID2608 | | JUDr. Zdenko Doktor

Pracovná pohotovosť mimo pracoviska sa započítava do limitu 100 hodín v kalendárnom roku (ods. 7 § 96 Zákonníka práce). Je možné dohodnúť so zdravotnou sestrou pracovnú pohotovosť nad rámec 100 hodín mimo pracoviska v pracovnej zmluve?