Otázky s vecným pojmom: Pohonné látky

počet otázok s vecným pojmom : 60



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Uplatnenie výdavkov na spotrebu pohonných látok paušálom

ID630 | | Ing. Jarmila Strählová

Podnikateľ – fyzická osoba (FO) má v obchodnom majetku zaradený osobný automobil. Výdavky na spotrebu pohonných látok si chce uplatniť vo výške 80 %. Ako má postupovať pri preukazovaní spotreby pri uplatnení paušálu 80 %? Musí viesť knihu jázd? Ako bude tento výdavok účtovať v sústave jednoduchého účtovníctva (JÚ)?

Nákup a predaj PHL

ID434 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Prepravná spoločnosť vlastní  nádrž na PHM. Pohonné hmoty  využíva do vlastných automobilov, ale taktiež ich predávala   inej dopravnej spoločnosti. Môže sa takýto nákup a predaj realizovať, aj keď nejde o  tankovaciu spoločnosť? Je potrebné mať  živnostenské  oprávnenie na predaj takéhoto tovaru? Je potrebné sa niekde prihlásiť z dôvodu, že spoločnosť robí takýto nákup a predaj?

Použitie vlastného motorového vozidla SZČO

ID398 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Podľa § 19 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p., ak daňovník na cestovanie využije vlastné osobné motorové vozidlo nezahrnuté do obchodného majetku, uplatní výdavky (náklady) do výšky náhrady za spotrebované pohonné látky podľa cien platných v čase ich nákupu.

Môže si SZČO uplatňovať náhradu za pohonné látky (PHL) v prípade, že doklad z ERP nemá (resp. má jeden doklad na mesiac)? Je možnosť v súlade so znením zákona „podľa cien platných v čase ich nákupu" si napr. uplatniť cenu PHL zo štatistického úradu, ktorý umožňuje § 7 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách? V prípade, že si náhrady za PHL nemôže uplatniť, má možnosť si uplatniť základnú náhradu na km (napr. 100 km x 0,183)?

Paušálny výdavok na pohonné hmoty a DPH

ID144 | | Ing. Zdenka Jablonková

Aký je spôsob preukazovania spotreby pohonných hmôt z titulu DPH v prípade uplatňovania 80 % paušálnych výdavkov? Je nevyhnutné viesť knihy jázd?

Spotreba PHM

ID87 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Podnikateľ - živnostník používa osobné motorové vozidlo výlučne na jazdy v meste. Ročne najazdí približne 4 000 km. V technickom preukaze je uvedená len jedna spotreba paliva, a to 5,9 l/100km. Toto je kombinovaná spotreba, ktorá sa pri jazde v meste nedá dodržať.

Môže podnikateľ internou smernicou navýšiť spotrebu podľa skutočného stavu, napr. o 20 %, alebo sa musí držať spotreby uvedenej v technickom preukaze?

Určenie spotreby vozidla podľa normy EHK pri zahraničnej pracovnej ceste

ID777 | | Ing. Ľubica Minková

Zamestnanec vykonal zahraničnú pracovnú cestu do Českej republiky na základe dohody so zamestnávateľom súkromným vozidlom. Celkovo najazdil 260 km, z toho mimo územia SR 60 km. V technickom preukaze vozidla je uvedená spotreba PHL na 100 km podľa normy ES č. 93/116, a to pre mestský cyklus 11,7 l, pre mimomestský cyklus 7,1 l a pre kombinovaný cyklus 8,8 l.

Zamestnanec počas zahraničnej pracovnej cesty najazdil:

  • v mestskom cykle 50 km,
  • v mimomestskom cykle 210 km,
  • v kombinovanom cykle 0 km.

Cenu PHL kúpenej v eurách na Slovensku zamestnanec nepreukázal dokladom o čerpaní, a preto zamestnávateľ použil na výpočet cenu PHL v deň nástupu na zahraničnú pracovnú cestu a zamestnancovi uznal cenu 1,31 €.

Použitie súkromného vozidla na zahraničnú pracovnú cestu

ID776 | | Ing. Ľubica Minková

Zamestnanec vykonal zahraničnú pracovnú cestu z Bratislavy do Rakúska na základe dohody so zamestnávateľom súkromným vozidlom. Celkovo najazdil 1 500 km, z toho na území Rakúska 1 460 km. Na PHL kúpenú na Slovensku v eurách prešiel 20 km na Slovensku (z Bratislavy po prechod hraníc) a ešte 480 km v Rakúsku. Na PHL, ktorú kúpil v eurách v Rakúsku prešiel 980 km v Rakúsku a 20 km od prechodu hraníc do miesta skončenia pracovnej cesty, t. j. do Bratislavy. V technickom preukaze vozidla je uvedená spotreba PHL na 100 km podľa normy EHK, a to pre mesto 9,1 l, pre rýchlosť 90 km/hod. 5,8 l a pre rýchlosť 120 km/hod. 7,6 l, priemerná spotreba PHL podľa normy EHK (norma Európskej hospodárskej komisie, ktorá obsahuje spotrebu pre 3 ustálené režimy, a to spotrebu pre rýchlosť 90 km/hod., 120 km/hod. a spotrebu pre jazdu v meste) je 7,5 l/100 km [(9,1 + 5,8 + 7,6) / 3 = 7,5 l]. Zamestnanec preukázal cenu PHL v eurách dokladom o čerpaní v Rakúsku, ktorá bola 1,10 €. Cenu PHL v eurách kúpenú na území SR nepreukázal dokladom o čerpaní, a preto zamestnávateľ použil na výpočet cenu PHL, ktorú si zistil v deň nástupu na zahraničnú pracovnú cestu a zamestnancovi uznal cenu 1,31 €.

Vyúčtovanie nárokových a nenárokových výdavkov pri použití súkromného vozidla na pracovnú cestu

ID775 | | Ing. Ľubica Minková

Zamestnanec – obchodný zástupca používa po dohode so zamestnávateľom na pracovných cestách vykonávaných stále v meste Košice súkromné vozidlo. Počas pracovnej cesty najazdil 445 km. V technickom preukaze vozidla je uvedená spotreba PHL 8,8 l/100 km (bez udania názvu normy spotreby, predpokladá sa, že ide o spotrebu podľa smerníc ES pre kombinovaný cyklus). Zamestnanec preukázal cenu PHL v deň nástupu na pracovnú cestu dokladom o čerpaní, ktorá 1,31 €.

Použitie súkromného vozidla na služobnú cestu a určenie spotreby podľa EHK s použitím a bez použitia prívesu

ID774 | | Ing. Ľubica Minková

Zamestnanec – obchodný zástupca používa po dohode so zamestnávateľom na pracovných cestách súkromné vozidlo. Počas pracovnej cesty najazdil 412 km. V technickom preukaze vozidla je uvedená spotreba PHL na 100 km podľa normy ES č. 93/116, ktorá je pre mestský cyklus 11,7 l, pre mimomestský cyklus 7,1 l, pre kombinovaný cyklus 8,8 l. Zamestnanec preukázal cenu PHL v deň nástupu na pracovnú cestu dokladom o kúpe, ktorá bola 1,31 €.

Zamestnanec počas pracovnej cesty najazdil:

  • v mestskom cykle 120 km bez prívesu,
  • v mimomestskom cykle 90 km s prívesom,
  • v kombinovanom cykle 202 km s prívesom.

Vyúčtovanie použitia súkromného vozidla na pracovnú cestu pri určení spotreby súčasne normou EHK a STN

ID773 | | Ing. Ľubica Minková

Zamestnanec po dohode so zamestnávateľom použil pri pracovnej ceste súkromné vozidlo a najazdil 890 km. Vozidlo má v technickom preukaze uvedenú spotrebu PHL podľa normy STN, ktorá je na 100 km 9,9 l, ako aj podľa normy EHK, ktorá je na 100 km pre mesto 11,0 l, pre rýchlosť 90 km/ hod. 7,8 l a pre rýchlosť 120 km/hod. 10,7 l. Priemerná spotreba PHL podľa normy EHK (norma Európskej hospodárskej komisie, ktorá obsahuje spotrebu pre 3 ustálené režimy, a to spotrebu pre rýchlosť 90 km/hod., 120 km/hod. a spotrebu pre jazdu v meste) je 9,83 l/100 km [(11,0+7,8+10,7) / 3 =9,83 l]. Zamestnanec preukázal cenu PHL v deň nástupu na pracovnú cestu dokladom o kúpe, ktorá bola 1,31 €.