Otázky s vecným pojmom: Hlavný kontrolór

počet otázok s vecným pojmom : 42



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Poskytovanie čiastkových informácií z výkonu kontroly

ID2997 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Môže hlavný kontrolór obce poskytnúť poslancom obecného zastupiteľstva informácie z vykonávanej kontroly pred jej ukončením?

Odmena hlavného kontrolóra

ID2996 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Je odmena hlavného kontrolóra súčasťou jeho platu (napr. ako osobný príplatok) alebo je to riadna odmena vyplatená mesačne, štvrťročne, polročne za prácu navyše?

Hlavný kontrolór obce

ID2943 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Chcela by som poprosiť o odborné stanovisko k nasledovnej situácii. Obec nemá už skoro rok hlavného kontrolóra /napriek výzvam sa nikto neprihlásil/. Do 30. 6. 2017 je potrebné prerokovať záverečný účet obce na zastupiteľstve. K tomu by malo byť stanovisko hlavného kontrolóra. Aký je správny postup, keď tento v obci nie je. Môže OZ prejednať záverečný účet a schváliť tvorbu a použitie rezervného fondu aj bez jeho stanoviska? A ak bude do konca kalendárneho roka zvolený, je možné aby vypracoval stanovisko k záverečnému účtu aj po 30.3.2017?

Hlavný kontrolór - pracovný pomer

ID2878 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Voľba hlavného kontrolóra obce prebehla v našej obci v roku 2011, obecné zastupiteľstvo prijalo uznesenie o jeho zvolení za hlavného kontrolóra a uzatvoril sa s ním pracovný pomer na dobu neurčitú. V roku 2017 prebehla voľba hlavného kontrolóra a do funkcie bol znovu vybratý a zvolený pôvodný hlavný kontrolór obce na ďalšie funkčné obdobie 6 rokov. Je obec povinná v roku 2017 ukončiť pracovný pomer s hl. kontrolórom obce, ktorý bol založený prac. zmluvou v roku 2011? A znovu uzatvoriť nový pracovný pomer v roku 2017 na ďalšie funkčné obdobie? V roku 2011 platila iná právna úprava k ukončeniu pracovného pomeru hl. kontrolóra obce. Právna úprava daná § 18a zákona č. 369/1990 Zb. prešla s účinnosťou od 1. januára 2013 zmenou vykonanou zákonom č. 361/2012 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Tento zákon doplnil ustanovenie § 18a zákona č. 369/1990 Zb. o nový odsek 11, v zmysle ktorého dňom zániku výkonu funkcie hlavného kontrolóra zaniká aj jeho pracovný pomer.

Nepravdivé údaje v čestnom prehlásení

ID2715 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Náš hlavný kontrolór sa prihlásil do vyhlásených volieb na funkciu hlavného kontrolóra a doručil čestné prehlásenie, že nie je zamestnancom mesta. Pritom zamestnancom mesta je a bude ním aj v čase konania volieb. Niektorí poslanci s tým majú problém, že čestné prehlásenie nie je pravdivé.

Hlavný kontrolór obce

ID2605 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Hlavný kontrolór nevykonáva svoju funkciu podľa zákona o obecnom zriadení. Obecné zastupiteľstvo nie je ochotné riešiť zanedbávanie povinností hlavného kontrolóra. Chcem sa spýtať, môžem podať podnet na Najvyšší kontrolný úrad, aby v obci vykonal kontrolu s dôrazom na preverenie plnenia povinností hlavného kontrolóra obce?

Pracovný pomer hlavného kontrolóra

ID2603 | | Ing. Iveta Matlovičová

Obecné zastupiteľstvo zvolilo nového hlavného kontrolóra s dňom nástupu do práce 1.1.2016. Týmto dňom sa začína aj funkčné obdobie nového hlavného kontrolóra. Podľa § 18a ods. 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení vzniká hlavnému kontrolórovi po zvolení nárok na uzavretie pracovnej zmluvy s obcou. Pracovný pomer možno dohodnúť aj na kratší pracovný čas, ktorého dĺžku určí obecné zastupiteľstvo pred vyhlásením voľby kontrolóra. V našom prípade je pracovný úväzok určený na 15 hodín týždenne.

 

Dňa 31.12.2015 zavolal starosta obce novozvoleného hlavného kontrolóra, aby prišiel podpísať pracovnú zmluvu, ktorej súčasťou bolo určenie úväzku 15 hodín týždenne a zároveň bolo určené, že zamestnanec bude pracovať denne 3 hodiny v čase od 8.30 hod. do 11.30 hod.

Hlavný kontrolór s takto navrhnutým pracovným časom nesúhlasil a navrhol starostovi obce, aby bol jeho týždenný úväzok rozdelený do dvoch pracovných dní – pondelok a štvrtok s pracovným časom od 7.30 hod. do 15.30 hod. S návrhom hlavného kontrolóra starosta obce nesúhlasil a trval na tom, že hlavný kontrolór bude pracovať každý deň v čase od 8.30 hod. do 11.30 hod. K dohode na určení pracovného času nedošlo a tak hlavný kontrolór odmietol podpísať pracovnú zmluvu, pretože určený pracovný čas v pracovnej zmluve mu nevyhovuje z dôvodu, že vykonáva aj inú pracovnú činnosť.

 

Na základe vyššie uvedeného sa na Vás obraciame so žiadosťou o Vaše stanovisko k tejto situácii a to konkrétne:

  1. Je hlavný kontrolór, ktorý nepodpísal s obcou pracovnú zmluvu považovaný za hlavného kontrolóra a je aj napriek nepodpísanej pracovnej zmluve zamestnancom obce od 1.1.2016, tak ako to schválilo obecné zastupiteľstvo?
  2. Určenie mesačného platu hlavného kontrolóra je neoddeliteľnou súčasťou pracovnej zmluvy. Ak nepodpísal hlavný kontrolór pracovnú zmluvu, ako sa mu má určiť mesačný plat?
  3. Keďže sa starosta obce s hlavným kontrolórom nedohodli na pracovnom čase, hlavný kontrolór nepodpísal pracovnú zmluvu a zatiaľ ani nechodí do práce na obecný úrad, ktorý má v pracovnej zmluve určený ako miesto výkonu práce. Môžeme v tomto prípade vykazovať hlavnému kontrolórovi absenciu? Patrí v tomto prípade hlavnému kontrolórovi plat od 1. 1. 2016, ak nemá platnú pracovnú zmluvu a činnosť hlavného kontrolóra nevykonáva na mieste, ktoré má v nepodpísanej pracovnej zmluve určené ako miesto výkonu práce?
  4. Môže starosta obce trvať na plnení jednotlivých podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve (miesto výkonu práce, dodržiavanie určeného pracovného času) ak pracovná zmluva nebola podpísaná obidvoma zmluvnými stranami – zmluvu podpísal iba starosta obce, hlavný kontrolór ju nepodpísal. Je takáto zmluva platná, ak nie je podpísaná obidvomi zmluvnými stranami?
  5. Vzhľadom na to, že ani starosta obce ani hlavný kontrolór nechcú ustúpiť zo svojich požiadaviek na určenie pracovnej doby, je predpoklad, že k dohode nedôjde. Ako dlho môže existovať takýto stav – že hlavný kontrolór nebude mať podpísanú pracovnú zmluvu? Je v tomto prípade jediným riešením podanie návrhu na súd, aby ten rozhodol? Existuje iný spôsob riešenia vzniknutej situácie – napr. uznesenie obecného zastupiteľstva, ktorým by sa určila aj konkrétna pracovná doba, nie iba úväzok hlavného kontrolóra?

Sprístupnenie informácie

ID2528 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Možno podľa zákona o sprístupnení informácií požadovať kópiu pracovnej zmluvy, náplne pracovníkov obce, plat hlavného kontrolóra, plat starostu obce hrubý aj čistý príjem za každý mesiac, zostatky na účtoch za každý mesiac, uznesenia zápisnice.

Voľba hlavného kontrolóra

ID2463 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Voľba hlavného kontrolóra sa uskutočnila 26. 4. 2015. Funkčné obdobie jeho predchodcu skončí 30. 4. 2015, takže nový hlavný kontrolór by mal nastúpiť do práce k 1. 5. 2015. Je možné uzatvoriť s novým hlavným kontrolórom pracovnú zmluvu, v ktorej bude uvedený ako deň nástupu do práce až 1. 7. 2015 z dôvodu krátkeho časového intervalu medzi voľbou hlavného kontrolóra a nástupom do novej práce, nakoľko nový hlavný kontrolór si potrebuje usporiadať vzťahy s predchádzajúcim zamestnávateľom?

Výkon kontroly hlavného kontrolóra, na základe prijatého uznesenia obecným zastupiteľstvom

ID2373 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obecné zastupiteľstvo obce Hrnčiarovce nad Parnou na svojom zasadnutí 21. 1. 2015 prijalo uznesenie č. 6/15 nasledovne:   "na návrh poslanca doplnilo a schválilo obecné zastupiteľstvo plán kontrolnej činnosti HK na I. polrok 2015. Predmet kontroly je -vykonať kontrolu subjektov, ktoré poskytujú ubytovanie v obci. Kontrola má byť zameraná na vykazovanie evidencie ubytovaných. Obecný úrad má vyzvať takéto subjeky o ich zaevidovanie na úrade. Následne má HK vykonať kontrolu v objektoch prenajímateľa."

Môže si HK dožadovať povolenie vstupu do ubytovacích objektov prenajímateľov a tam vykonávať kontrolu? Zákon č. 582/2004 Z. z. v § 37 stanovuje daňovú povinnosť za ubytovanie. Občiansky zákonník podľa § 754 až § 759 stanovuje podmienky za odplatné prechodné ubytovanie.Taktiež sú v OZ upravené podmienky podľa § 663 a nasledujúce, kde sú riešené nájomné vzťahya takéto ubytovanie nepodlieha daňovej povinnosti podľa § 37 vyššie citovaného zákona. Obec má platné VZN, ktoré rieši daň za ubytovanie, ale nerieši formu a spôsob kontroly obcou u prenajímateľov.

Nakoľko HK podľa zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole vykonáva následnú kontrolu, predbežnú a priebežnú vykonávajú zamestnanci obce, ako zapojiť do kontroly aj poslancov obecného zastupiteľstva podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení § 25 odst. 4) písm. e) ?

Ďalej Vás chcem poprosiť o výklad § 12 odst. 9 pism.a) a b), tiež odsek 10. Jeden občan sa neustále domáha informácie o platoch zamestnancov obce a dohodárov. Taktiež mu nestačí stanovisko HK, zamestnancov ani starostu obce. Stále predkladá žiadosti podľa zákona o iformáciách. Najnovšie píše aj na okresnú prokuratúru a NKU Tnavskú sekciu.