Otázky s vecným pojmom: Daň z pridanej hodnoty

počet otázok s vecným pojmom : 609



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Fakturácia ubytovania v Chorvátsku s DPH

ID1853 | | Ing. Zdenka Jablonková

Spoločnosť predáva zájazdy do Chorvátska. V Chorvátsku boli vystavené faktúry za ubytovanie s DPH, ktoré spoločnosť uhradila priamo v hotovosti. Následne fakturuje pobyt zákazníkovi už vrátane DPH.  Je potrebné vykonať samozdanenie alebo nie. Zájazd bol už po vstupe do EÚ.

DPH a účtovanie pri leasingu - použitý tovar

ID1852 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Poprosila by som Vás o pomoc, neviem si poradiť s DPH – ani zvýšenú splátku som ešte neriešila, ani bežné mesačné splátky. Máme leasingovú zmluvu – použitý tovar. Na nej vidím na prvej strane zvýšenú splátku vopred bez DPH 24 299,04 € a s DPH 24 500 €. Ale nikde nie je vyčíslená samotná DPH. Ak zaúčtujem rozdiel: 24 500 – 24 299,04 = 200,96 na DPH, ale čo bude základ? Ten si vypočítam sama? Ako mám zaúčtovať jednoduchú splátku? V splátkovom kalendári mám rozpis stĺpcov: Základ DPH (55,96 €), Sadzba DPH 20 %, Leasingová splátka (1 364,50 €), istina (pri prvej splátke 1 193,36 €), úrok (pri prvej splátke 159,95 €), K úhrade (1 364,50). Skúšala som verziu, že 55,96 je základ dane, takže DPH by malo byť 11,19 €. Splátka je – napr. prvá – istina 1 193,36 + úrok 159,95 + DPH 11,19 = 1 364,50 €. Ak zaúčtujem úrok na 562/474 a DPH na 343/474, tak mi nebude sedieť zostatok istiny – stav na účte 474. Ak z úroku odpočítam DPH – tak asi uvediem na úroku nesprávnu sumu a vlastne pri posledných 2 splátkach to ani nebudem vedieť urobiť, lebo úrok je nižší ako suma DPH. V leasingovej spoločnosti mi tvrdia, že každému dávajú takýto splátkový kalendár a každý to účtuje na základe tohto. Ale zo splátkového kalendára mi ani to nie je zrejmé, že či ten základ DPH je súčasťou istiny alebo úroku?

Novostavba do 5 rokov a platcovstvo DPH a tiež opakovany prijem z predaja nehnuteľnosti v jednom kalenarnom roku

ID1848 | | Ing. Marián Drozd

Ak sa mi tento rok podarí predať 3 byty, ide o predaj a následnú kúpu nehnuteľnosti, pričom mi vzniká zisk a jeden z bytov by bol novostavba do 5 rokov, ktorú som kupovala od developera ešte minulý rok, som povinná registrovať sa ako platiteľ DPH? Predávala by som v priebehu niekoľkých mesiacov. Podľa § 4 ods. 6 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon DPH“) zákonom č. 246/2012 Z. z. sa rozširuje povinná registrácia za platiteľa dane, a to v ust. § 4 ods. 6 zákona o DPH. Od 1. 10. 2012 sa platiteľom dane stáva aj zdaniteľná osoba, ktorá dodá stavbu alebo jej časť alebo stavebný pozemok alebo príjme platbu pred ich dodaním, ak sa z dodania má dosiahnuť obrat na povinnú registráciu za platiteľa dane. Platiteľom dane sa zdaniteľná osoba stáva dňom, ktorý nastane skôr, okrem dodania stavby, jej časti alebo stavebného pozemku, ktoré sú od dane oslobodené podľa § 38 ods. 1 zákona o DPH, to znamená, že sú oslobodené od dane z dôvodu, že uplynulo 5 rokov od prvej kolaudácie predávanej stavby alebo jej časti. Zdaniteľná osoba sa nestane platiteľom dane v prípade, ak pôjde o príležitostný predaj stavby alebo jej časti.

Podotýkam ešte raz, som fyzická osoba. Zároveň by ma zaujímal postup pri opakovanom predaji nehnuteľností. Išlo o nehnuteľnosti, ktoré som nadobudla v sume pod 49 790 € za každú.

Aby som to zhrnula:

1. Musím platiť DPH, ak som predala novostavbu do 5 rokov?

2. Môžem mať ako fyzická osoba opakovaný prijem z predaja nehnuteľnosti v priebehu jedného roka? Alebo sa musím stať platiteľom DPH, príp. aké mám iné povinnosti, ktoré mi v súvislosti s týmto vznikajú?

Prefakturovanie jazykového pobytu s maržou a DPH

ID1847 | | Ing. Marián Drozd

Spoločnosť, platiteľ DPH, chce prefakturovať spoločnosti, neplatiteľovi DPH, jazykový pobyt v zahraniční (Anglicko) na základe prijatej faktúry od sprostredkovateľskej agentúry, kde je uvedená suma bez DPH a navýšiť túto fakturovanú sumu o svoju maržu. Ako má postupovať spoločnosť pri prefakturovaní ceny s maržou?

Fakturácia služieb poskytnutých v zahraničí a DPH

ID1844 | | Anna Danková

Spoločnosť B si objednala práce u spoločnosti A. Slovenská firma spoločnosť A zamestnáva zamestnancov, ktorých vysiela do Nemecka, kde pracujú na výstavbe nového závodu VW WERK EMDEM. Ide o zámočnícke práce, ako aj spájanie plastových rúr pri výstavbe v danom závode. Ide len o poskytnutie prác. Spoločnosť A fakturuje službu za práce slovenskej spoločnosti B a spoločnosť B fakturuje služby Nemeckej spoločnosti C, ktorá je konečným príjemcom služby. Všetky tri spoločnosti A, B, C sú platiteľmi DPH. V akom daňovom režime DPH by mala fakturovať Slovenská spoločnosť A Slovenskej  spoločnosti B?

Povinnosti pri obchode s 3. krajinami z pohľadu DPH

ID1849 | | Ing. Marián Drozd

Naša spoločnosť má uzatvorenú zmluvu s Českou spoločnosťou o dodávkach tovarov na výstavbu nehnuteľnosti umiestnenej v tretej krajine. Česká spoločnosť je generálnym dodávateľom stavby, investorom je spoločnosť z tretej krajiny. Naša spoločnosť uskutočnila nasledovný obchod:

Predmetom dodávky bol nákup tovarov v jednej tretej krajine ozn.  T s nasledovnou dodávkou do ďalšej tretej krajiny ozn. G. Naša spoločnosť S teda kúpila tovar v 3 krajine T, tento ihneď fakturovala českej spoločnosti a česká spoločnosť ho predala do tretej krajiny G. Tovar sa fyzicky prepravil priamo z jednej tretej krajiny T do tretej krajiny G. Fakturácia prebehla medzi našou spoločnosťou S, generálnym dodávateľom stavby - českou spoločnosťou a táto fakturovala do krajiny G - kde je umiestnená stavby. Všetky obchody sa uskutočnili ešte pred vstupom do krajiny G (ešte pred preclením z krajiny T do krajiny G).

Mohli by ste nám objasniť, aké sú naše povinnosti z hľadiska zákona o DPH  a súhrnného výkazu (ako máme určiť miesto dodania tovaru, keď ešte počas prepravy od 1. dodávateľa z krajiny T, sme ho predali českej firme, ktorá ho predala konečnému príjemcovi v tretej krajine G. Tento konečný príjemca tovar aj preclil.

Z nášho pohľadu sme nákup aj predaj tovaru uskutočnili na území tretej krajiny, uvažujeme správne, že takýto obchod nie je predmetom DPH na Slovensku? Ako máme takýto obchod zdokumentovať (dokázať, že fyzicky bol tovar prevezený z 3. krajiny T do 3. krajiny G), a obchody prebehli fakturačne medzi jednotlivými obchodnými partnermi? Neuskutočnili sme ani vývoz ani dovoz v SR.

Nevieme, či táto otázka je dosť zrozumiteľná, preto to zhrnieme ešte nasledovne:

Český generálny dodávateľ stavby umiestnenej v tretej krajine si u našej spoločnosti registrovanej za platcu DPH v SR objednal dodávku tovaru, ktorý bude inštalovaný na stavbe umiestnenej v tretej krajine. Naša spoločnosť túto dodávku objednala v ďalšej tretej krajine (nie v tej, v ktorej je umiestnená stavba). Dodávka - fyzické premiestnenie tovaru sa uskutočnilo z jednej tretej krajiny do druhej tretej krajiny. Fakturácia prebehla nasledovne: dodávateľ T(3krajina) poslal faktúru našej spoločnosti S. Následne naša spoločnosť S poslala faktúru českej spoločnosti. Česká spoločnosť poslala faktúru konečnému odberateľovi so sídlom 3krajine G. Tento tovar aj preclil ako dovoz z krajiny T do krajiny G.

Forma faktúry za tovar zo zahraničia a DPH

ID1827 | | Ing. Anton Kolembus

Slovenský podnikateľ je na Slovensku registrovaný podľa § 7 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). Uskutočňuje reťazový obchod.

Fakturácia za tovar ide: India – Slovensko - Taliansko, tovar ide priamo do Talianska, na územie EÚ vstupuje v Taliansku, slovenský podnikateľ využíva služby daňového zástupcu, ktorý má pridelené IČDPH talianske.

Aké povinnosti má slovenský podnikateľ v súvislosti s DPH na Slovensku? Je upravená v zákone forma faktúry, ktorá fakturuje tovar talianskemu odberateľovi? Akým spôsobom má zdokladovať slovenskému daňovému úradu, že neuskutočňuje obchody podliehajúce slovenskému zákonu o DPH?

Poplatky za prístup do siete a DPH

ID1826 | | Ing. Anton Kolembus

Sme obchodná spoločnosť, mesačný platiteľ DPH. Naša rakúska materská spoločnosť (s platným rakúskym IČ DPH) nám štvrťročne fakturuje poplatky za prístup do spoločnej (holdingovej) siete. FA je vystavená 30. 6. 2013, ale v texte FA je uvedené, že ide o poplatky za: 01. 03. 2013 – 31. 05. 2013. Je správny postup urobiť samozdanenie v 6/2013 alebo máme odviesť DPH v 5/2013 a odpočítať si ju až v 6/2013?

Refundácia DPH - PHL paušál 80 %

ID1823 | | Ing. Zdenka Jablonková

Dobrý deň, pri odpočítaní DPH z nakúpených PHL do áut v SR, uplatňujeme paušál 80 % (pretože v rovnakom pomere účtujeme nákup PHL do daňových nákladov). Otázka znie, keď žiadame o refundáciu DPH v inom členskom štáte EU, z PHL zakúpených v tomto štáte, máme žiadať o vrátenie len 80 % zo zplatenej zahraničnej DPH, alebo to môže byť aj 100 % ?

Doprava zo zahraničia a DPH

ID1814 | | Anna Danková

Dobrý deň, sme spoločnosť, ktorá nadobúda tovar z iných členských štátov /CZK, ITA, ai/ a dodávatelia sú vždy registrovaní ako platitelia DPH vo svojej krajine. Na tovar takto dodaný platí podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len "zákon o DPH") samozdanenie. Niekedy si tovar vozíme sami, napr, z ITA alebo z CZK. Môžeme si o hodnotu dopravy v zahraničí po hranice SR navýšiť základ dane pri nadobudnutí tovaru? Niekto to robí cez Interný doklad - navýši DPH o dopravu, ak ju vykonal sám, alebo si ju objednal a potom samozdaní. Je to správne?