Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Odpis pohľadávky

ID2304 | | Peter Pašek, Managing Director, Accace, k.s.

26.10.2012 spoločnosť na základe zmluvy o postúpení pohľadávky podľa § 524 Občianskeho zákonníka prevzala od banky pohľadávku. Banka mala pohľadávku na základe Zmluvy o účelovom úvere a k 19.10.2012 výška pohľadávky bola 573 917,70 €, z toho istina bola 287 735,58 €, úroky boli 183 483,58 € a úroky z omeškania boli 102 698,54 €. Spoločnosť za postúpenie tejto pohľadávky zaplatila banke 300 00,00 €. 13.2.2014 nadobudlo právoplatnosť rozhodnutie súdu, ktorý zrušil konkurz dlžníka pre nedostatok majetku. Daná pohľadávka bola v konkurze riadne prihlásená ešte bankou a ostala tak neuspokojená. 13.2.2014 bol dlžník aj ex offo vymazaný z obchodného registra. Ako má postupovať spoločnosť, ktorá má v súčasnosti evidovanú pohľadávku vo výške 30 000,00 €. Evidovaná je na účte 315. Aká výška nákladov na odpis pohľadávky bude daňovo uznaná?

Účtovanie dotácie z Fondu na podporu menšín

ID3587 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Prostredníctvom ktorých účtov sa účtuje príjem dotácie z Fondu na podporu národnostných menšín a Fondu na podporu umenia, aké podpoložky a kódy zdrojov sa použijú? Ide o účtovanie pre obce.

Zamestnanec s obmedzenou daňovou povinnosťou - rezident ČR

ID3396 | | Ing. Silvia Jambrichová

Doplnenie k otázke č. 3391:

Daňové priznanie za r. 2016 sa mu oplatí podať, vrátia mu daň z príjmov. V tejto súvislosti by som sa ešte rada opýtala:

  • aké príjmy má uviesť v časti oddielu X / r. 78, má uviesť príjmy len z ČR a brutto alebo základ dane v ČR za rok 2016?
  • má uviesť komplexné príjmy z ČR ako aj zo SR brutto alebo ZD?
  • ako prílohu k DP máme odovzdať aj kópiu jeho českého daňového priznania za r. 2016, kde mal uvedené tieto príjmy zo SR a použil metódu vyňatia?

Výkon kontroly hlavného kontrolóra, na základe prijatého uznesenia obecným zastupiteľstvom

ID2373 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obecné zastupiteľstvo obce Hrnčiarovce nad Parnou na svojom zasadnutí 21. 1. 2015 prijalo uznesenie č. 6/15 nasledovne:   "na návrh poslanca doplnilo a schválilo obecné zastupiteľstvo plán kontrolnej činnosti HK na I. polrok 2015. Predmet kontroly je -vykonať kontrolu subjektov, ktoré poskytujú ubytovanie v obci. Kontrola má byť zameraná na vykazovanie evidencie ubytovaných. Obecný úrad má vyzvať takéto subjeky o ich zaevidovanie na úrade. Následne má HK vykonať kontrolu v objektoch prenajímateľa."

Môže si HK dožadovať povolenie vstupu do ubytovacích objektov prenajímateľov a tam vykonávať kontrolu? Zákon č. 582/2004 Z. z. v § 37 stanovuje daňovú povinnosť za ubytovanie. Občiansky zákonník podľa § 754 až § 759 stanovuje podmienky za odplatné prechodné ubytovanie.Taktiež sú v OZ upravené podmienky podľa § 663 a nasledujúce, kde sú riešené nájomné vzťahya takéto ubytovanie nepodlieha daňovej povinnosti podľa § 37 vyššie citovaného zákona. Obec má platné VZN, ktoré rieši daň za ubytovanie, ale nerieši formu a spôsob kontroly obcou u prenajímateľov.

Nakoľko HK podľa zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole vykonáva následnú kontrolu, predbežnú a priebežnú vykonávajú zamestnanci obce, ako zapojiť do kontroly aj poslancov obecného zastupiteľstva podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení § 25 odst. 4) písm. e) ?

Ďalej Vás chcem poprosiť o výklad § 12 odst. 9 pism.a) a b), tiež odsek 10. Jeden občan sa neustále domáha informácie o platoch zamestnancov obce a dohodárov. Taktiež mu nestačí stanovisko HK, zamestnancov ani starostu obce. Stále predkladá žiadosti podľa zákona o iformáciách. Najnovšie píše aj na okresnú prokuratúru a NKU Tnavskú sekciu.

Dodanie prác pre českú spoločnosť

ID2638 | | Ing. Marián Drozd

Naša spoločnosť fakturuje práce pre českú spoločnosť, ktorá nemá na území SR organizačnú zložku a ani nemá pridelené slovenské DIČ. Práce sú vykonávané na Slovensku. Máme faktúry za tieto práce vystavovať s DPH, alebo bez DPH?

Hlavný kontrolór obce a obmedzenie zárobkovej činnosti

ID1372 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Môže byť hlavný kontrolór obce bez súhlasu obecného zastupiteľstva:

  1. spoločníkom verejnej obchodnej spoločnosti, ak podľa spoločenskej zmluvy bude na konanie v mene spoločnosti (štatutárny orgán) poverený iný spoločník (resp. spoločníci), a nie spoločník, ktorý vykonáva súbežne funkciu hlavného kontrolóra?
  2. spoločníkom komanditnej spoločnosti (komanditistom alebo komplementárom), ak nebude vykonávať funkciu štatutárneho orgánu?
  3. spoločníkom spoločnosti s ručením obmedzeným, ak nebude konateľom (štatutárnym orgánom), ani členom dozornej rady, len ako spoločník vloží do spoločnosti vklad (majetkový podiel, a bude sa len zúčastňovať na valnom zhromaždení?
  4. akcionárom akciovej spoločnosti, ak nebude členom predstavenstva a členom dozornej rady a bude sa len zúčastňovať na valnom zhromaždení?
  5. členom družstva, ak nebude členom predstavenstva a kontrolnej komisie, bude sa len zúčastňovať členskej schôdze?

Poznamenávam, že v uvedených prípadoch nejde o právnickú osobu, ktorej zakladateľom je obec (resp. má v nich obec majetkový podiel), v ktorej hlavný kontrolór vykonáva funkciu hlavného kontrolóra.

Príplatok za prácu v nedeľu v kostole

ID3444 | | Ing. Iveta Matlovičová

Sme cirkevná organizácia a zamestnávame na dohodu o pracovnej činnosti pani kostolníčku, dôchodkyňu, ktorá si uplatňuje aj odvodovú úľavu. Jej pracovný úväzok je 10 hodín týždenne. Kostolníčka pracuje v čase konania sa cirkevných služieb Božích, t. j. vždy v utorok večer, štvrtok večer a v nedeľu dopoludnia, alebo aj počas sviatku dopoludnia. Príležitostne pracuje aj v sobotu, keď je nahlásený sobáš v kostole. Naša otázka je, či za prácu v sobotu a v nedeľu, alebo vo sviatok jej patrí mzdový príplatok za sobotu, nedeľu a sviatok, keďže sobota je bežný deň pre sobáše v kostole a v nedeľu a vo sviatok je bežný deň pre cirkevné služby Božie v kostole? Čiže možno pre cirkevnú organizáciu považovať tieto dni za bežné, teda uplatniť výnimku bez príplatku za prácu v sobotu, nedeľu a vo sviatok?

Financovanie MŠ bez právnej subjektivity

ID2422 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obec, ktorá je zriaďovateľom MŠ bez právnej subjektivity je povinná podľa § 6 ods. 12 c) zákona č. 596/2003 Z. z. určiť všeobecne záväzným nariadením podrobnosti financovania MŠ, výšku prostriedkov na mzdy a prevádzku na dieťa MŠ, atď. - pôvodne som zastávala názor, že takéto VZN je bezpredmetné a stačí určenie výšky financií v rozpočte, ale práve s ohľadom na vyššie citovaný § je tvorba tohto VZN zákonnou povinnosťou? V praxi malých obcí sa stretávam so situáciou, že takéto nariadenie majú schválené podľa mňa nesprávne ako "VZN o určení výšky dotácie na mzdy a prevádzku na dieťa MŠ", v ktorom obec uvádza ako príjemcu dotácie sama seba. Správne by to malo byť napr. "VZN o financovaní školského zariadenia", ktoré by určilo podmienky a výšku finančných prostriedkov, ktoré obec poskytne na úseku školstva priamo zo svojho rozpočtu, pričom logicky by sa schvaľovalo pred alebo súčasne s rozpočtom obce na príslušný rok.

Ustanovenie poslanca obecného zastupiteľstva na výkon funkcie zástupcu starostu dlhodobo plne uvolneného na výkon funkcie.

ID1915 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Môže alebo nemôže starosta obce vymenovať zástupcu starostu obce dlhodobo plne uvolneného na výkon tejto funkcie poslanca obecného zastupiteľstva, ktorý je evidovaný na úrade práce ako uchádzač o zamestnanie? Môže alebo nemôže starosta obce vymenovať zástupcu starostu obce dlhodobo plne uvolneného na výkon tejto funkcie poslanca obecného zastupiteľstva, ktorý je dôchodcom? Bude takýto ustanovený zástupca starostu obce poberať primeraný plat alebo odmenu určenú obecným zastupiteľstvom na základe schváleného odmeňovacieho poriadku pre poslancov?

Platby v hotovosti

ID1753 | | Ing. Anton Kolembus

Od januára je platný zákon č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti. Spoločnosť prijíma platby od nájomníkov aj v hotovosti. Zmluvy majú uzatvorené na dobu neurčitú, v nej určené mesačné nájomné. Spoločnosť podniká v rámci služieb poskytujúcich ubytovanie a prenájom nehnuteľností, ubytovanie sa vedie prostredníctvom elektronickej registračnej pokladnice, nájmy väčšinou cez účet alebo príjmovými a výdavkovými dokladmi. Podľa cit. zákona nevieme, že tí, čo nám platia v hotovosti, či to máme chápať tak, že ak spočítame mesačné splátky za obdobie jedného roka a tie prevyšujú 5 000 eur, nemôžeme toto nájomné prijímať v hotovosti, alebo za aké obdobie sa nemá prijímať platba nad 5000 eur, alebo sa do 5 000 eur môže a zbytok na účet? A obdobie jedného roka - je to kalendárny rok, alebo ak nájomník uzatvorí zmluvu v máji tak od mája tohto roku do apríla budúceho roku, alebo je to počas trvania celého nájomného vzťahu?