Otázky s vecným pojmom: Hlavný kontrolór

počet otázok s vecným pojmom : 42



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Nárok na odchodné pre hlavného kontrolóra

ID2334 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

V mesačníku ÚCTOVNÍCTVO ROPO a OBCÍ č. 2/2011 v časti PRACOVNÉ PRÁVO ste vysvetlili problém vyskytujúci sa v praxi, a to vyplatenie odchodného u odchádzajúcich starostov, ktorí počas výkonu funkcie starostu nadobudli nárok na starobný dôchodok a to, že starosta nárok na odchodné nemá. Týka sa toto isté vysvetlenie aj pre hlavných kontrolórov obce?

Zlučiteľnosť funkcií

ID2230 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Je možné považovať  za nezlučiteľnú funkciu hlavného kontrolóra a funkciu člena orgánu právnickej osoby, ktorá je založená v zmysle zákona č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách v z. n. p. s cieľom ich racionálneho obhospodarovania lesnej a poľnohospodárskej pôdy. Pre bližšie vysvetlenie postavenia funkcií a vzťahov uvádzam nasledovné fakty:

Postavenie hlavného kontrolóra upravuje ustanovenie § 18 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p., kde sa o.i. uvádza : „Hlavný kontrolór nesmie bez súhlasu obecného zastupiteľstva podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť a byť členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť. Toto obmedzenie sa nevzťahuje na vedeckú, pedagogickú činnosť, lektorskú činnosť, prednášateľskú činnosť, publicistickú činnosť, literárnu alebo umeleckú činnosť a na správu vlastného majetku alebo správu majetku svojich maloletých detí“.

Podľa môjho názoru je členstvo v dozornej rade pozemkového spoločenstva možné považovať za správu vlastného majetku (majetkových podielov, ktorý boli nadobudnuté pred výkonom funkcie) a prostredníctvom dozornej rady, podobne ide o kontrolu hospodárenia a správy majetkových podielov, ktoré sú využívané prevažne na sociálne účely členov združenia avšak v nepatrnej miere aj na podnikateľské účely. Pozemkové spoločenstvo totiž spravuje majetok všetkých členov spoločenstva, nie iba individuálny podiel. Zároveň dopĺňam, že členstvo v dozornej rade je vykonávané bezplatne, výlučne za účelom kontroly majetkov&ya cute;ch podielov.

V opačnom prípade by to znamenalo, že nie je možné majetkové podiely, ktorý sú vo vlastníctve fyzickej osoby, žiadnym spôsobom kontrolovať, ich správu a akékoľvek nakladanie s nimi

V prípade, ak by aj za vyššie uvedených podmienok, obecné zastupiteľstvo súhlasilo s členstvom v dozornej rade, odpadol by dôvod na začatie konania o konflikte záujmov?

Ako môžu poslanci vykonávať kontrolnú činnosť

ID2193 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

V deň návštevy obecného kontrolóra sa chceli poslanci zúčastniť kontrolného dňa na OcÚ. Stretnutie s kontrolórom bolo vopred dohodnuté. Dôvodom bola mienená kontrola dokladov a faktúr, nakoľko tieto neboli zverejnené na internetovej stránke obce min. 3 mesiace. O absencii tohto zverejnenia bola starostka ústne poslancami informovaná. Ďalším dôvodom plánovanej kontroly bol nesúhlas poslancov s hospodárením obce a skutočnosť, že pani starostka poslancom opakovane uvádza informácie, o ktorých nepravdivosti si je dobre vedomá. Poslanci vyzvali pána kontrolóra, aby podal vysvetlenie. Jeho vysvetlenie je účelové a vyhovuje jemu a pani starostke a neobsahuje žiadne nové a pre nás relevantné informácie. Na priamu žiadosť adresovanú pracovníčke a p. kontrolórovi o predloženie dokladov sme dostali nasledujúcu odpoveď. P. starostka si čerpá dovolenku a vyslovene zakázala vydať účtovné doklady k nahliadnutiu. Na tomto fakte nezmenila nič, ani prítomnosť p. kontrolóra. Máme schválené aj uznesenie, že sa môžeme zúčastňovať kontrolných dní vtedy, keď je prítomný pán kontrolór. Vlastne sme sa nedostali k žiadnym dokladom a takto nemôžeme vykonávať kontrolu, hoci máme pocit, že v zákone sa to priamo hovorí, že poslanci majú vykonávať kontrolnú činnosť.

Nezlučiteľnosť funkcie hlavného kontrolóra

ID1855 | | JUDr. Jozef Tekeli

V mesačníku Účtovníctvo ROPO a Obcí č. 7-8/2013 som prečítala článok Odvolanie hlavného kontrolóra obce z funkcie. V súvislosti s tým by som mala otázku, môže byť hlavný kontrolór obce členom Rady školy v obci kde vykonáva funkciu hlavného kontrolóra ? Rada školy pri ZŠ nemá právnu subjektivitu, nie je založené ani ako občianske združenie, kontrolóra do rady školy pri ZŠ delegovala obec. Ďakujem za vyjadrenie

Zníženie úväzku hlavného kontrolóra

ID1870 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Akým postupom je možné znížiť úväzok hlavného kontrolóra? Aké sú možnosti sankcií, ak hlavný kontrolór poruší pracovnú disciplínu?

Je uznesenie platné, ak ho poslanec, ktorý je na danom zasadnutí zvolený za overovateľa odmietne podpísať?

ID1854 | | JUDr. Jozef Tekeli

V článku o voľbe a odvolaní hlavného kontrolóra je uvedené, že: „Starosta obce nemá sistačné oprávnenie vo vzťahu k uzneseniu obecného zastupiteľstva o odvolaní hlavného kontrolóra,  t. j. nemôže pozastaviť jeho výkon tým, že nepodpíše uznesenie. Uznesenie je platné aj bez podpisu starostu.

Naša obec má nasledovný problém. Poslanci, ktorí sú zvolení za overovateľov uznesení odmietajú podpísať zápisnicu a uznesenie a tvrdia starostke, že ak nie je podpísané je neplatné.

Prosím Vás hore citovaná veta ohľadom starostov platí aj pre poslancov? Je uznesenie platné, ak ho poslanec, ktorý je na danom zasadnutí zvolený za overovateľa odmietne podpísať?

Postavenie súkromnej umeleckej školy

ID1375 | | Ing. Ingrid Veverková

Máme v obci súkromnú umeleckú školu a súkromné centrum voľného času a poskytujeme im dotáciu na žiaka tak, ako v základnej škole ako zriaďovateľ dotujeme školskú jedáleň, školskú družinu a materskú školu. Súkromná umelecká škola aj centrum voľného času majú formu občianskeho združenia. Platí pre nich zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v z. n. p.? Ak áno, v cit. zákone je uvedené, že musia v účtovníctve viesť oddelene výnosy a náklady spojené s všeobecne prospešnými službami, výnosy a náklady spojené s podnikateľskou činnosťou a výnosy a náklady spojené so správou neziskovej organizácie. Ak im dáme na budúci rok vo VZN podmienku, že chceme, aby prostriedky z dotácie našej obce v účtovníctve analyticky členili, neprekročíme tým našu právomoc pri tvorbe VZN? Táto inštitúcia pôsobí aj v iných obciach, ktoré im tiež dávajú dotáciu. Chcem u nich ako hlavný kontrolór vykonať kontrolu, v rámci, ktorej plánujem skontrolovať použitie peňažných prostriedkov, ktoré získali od našej obce a zistiť, či vyčerpali, resp. nevyčerpali celú našu dotáciu.

Hlavný kontrolór obce a obmedzenie zárobkovej činnosti

ID1372 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Môže byť hlavný kontrolór obce bez súhlasu obecného zastupiteľstva:

  1. spoločníkom verejnej obchodnej spoločnosti, ak podľa spoločenskej zmluvy bude na konanie v mene spoločnosti (štatutárny orgán) poverený iný spoločník (resp. spoločníci), a nie spoločník, ktorý vykonáva súbežne funkciu hlavného kontrolóra?
  2. spoločníkom komanditnej spoločnosti (komanditistom alebo komplementárom), ak nebude vykonávať funkciu štatutárneho orgánu?
  3. spoločníkom spoločnosti s ručením obmedzeným, ak nebude konateľom (štatutárnym orgánom), ani členom dozornej rady, len ako spoločník vloží do spoločnosti vklad (majetkový podiel, a bude sa len zúčastňovať na valnom zhromaždení?
  4. akcionárom akciovej spoločnosti, ak nebude členom predstavenstva a členom dozornej rady a bude sa len zúčastňovať na valnom zhromaždení?
  5. členom družstva, ak nebude členom predstavenstva a kontrolnej komisie, bude sa len zúčastňovať členskej schôdze?

Poznamenávam, že v uvedených prípadoch nejde o právnickú osobu, ktorej zakladateľom je obec (resp. má v nich obec majetkový podiel), v ktorej hlavný kontrolór vykonáva funkciu hlavného kontrolóra.

Zasielanie zápisnice a uznesení z rokovaní obecného zastupiteľstva

ID1296 | | JUDr. Artúr Soldán

Otázka sa týka oznamovania, resp. zasielania zápisnice a  uznesení  poslancom obecného zastupiteľstva hlavnému kontrolórovi. V bežnej praxi to funguje tak, že zápisnica spolu s uzneseniami, sa po podpísaní overovateľmi zápisnice a starostom obce  založí na obecnom úrade. Len overovatelia zápisnice majú vedomosť o tom, ako boli naformulované uznesenia, a  čo obsahuje zápisnica.

V  internom predpise „Rokovací poriadok obecného zastupiteľstva“ majú uvedené, že zápisnica z rokovania obecného zastupiteľstva spolu s uzneseniami sa zverejňuje spôsobom v obci obvyklým (t. j. na úradnej tabuli umiestnenej v priestoroch obecného úradu, ale ani to sa nerobí). Keď som upozornila orgány obce, najmä starostu na tento nesprávny postup, tak  som dostala odpoveď, že starosta nemá zo zákona povinnosť oznamovať, resp. zasielať poslancom a hlavnému kontrolórovi zápisnicu spolu s  uzneseniami, môžu si to prečítať na obecnom úrade. Takýto postup nezabezpečuje žiadnu kontrolu nad tým, ako sú tvorené a  naformulované uznesenia, ktoré sa vo väčšine prípadov nepripravujú vopred k prerokovaným materiálom.

Zmena úväzku hlavného kontrolóra

ID1293 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Môže obecné zastupiteľstvo prejednávať a schvaľovať zmenu úväzku hlavného kontrolóra počas funkčného obdobia hlavného kontrolóra?