Otázky v kategórii: Cestovné náhrady

počet otázok v kategórii: 111



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Cestovné náhrady

ID2813 | | Ing. Anton Kolembus

Zamestnanec bol na pracovnej ceste a pracoval blízko Maďarsko - Slovenských hraníc . Podľa údajov z cestovného príkazu zamestnanec prekročil hranice SR/HU o 23:45 a vrátil sa na druhý deň o 00:30 na územie SR. Má nárok na „ maďarské“ stravné za každý deň, t.j. 2 x 25% z 39 EUR, aj keď celková doba strávená v zahraničí je 45 minút? Zamestnanec bol na pracovnej ceste celkom v jeden deň 24 hodín z toho strávil 1 hodinu v zahraničí a ostatné v tuzemsku. Má nárok tuzemské celodenné stravné t. j. pre pásmo 18-24 hodín a zároveň na ¼ zahraničné stravné t. j. pre pásmo 0-6 hodín ?

Poskytnuté raňajky v rámci ubytovacích služieb v zahraničí

ID2808 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Zamestnanec bol na služobnej ceste v Nemecku. Na faktúre za ubytovanie je uvedená samostatne aj hodnota raňajok v cene 12 €. Cestovné náhrady sme za ten deň krátili vo výške 25 % z celodenného stravného pre Nemecko 45 €, t. j. sme mu priznali celodenné stravné v sume 33,75 €. Ako máme postupovať z hľadiska zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. pri položke na faktúre „raňajky“? Je uznaným daňovým výdavkom? Na aký účet máme túto položku zaúčtovať?

Náklady poskytovateľa zdrav. starostlivosti

ID2814 | | Ing. Anton Kolembus

Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti - s.r.o. predal držiteľovi registrácie lieku motorové vozidlo za cenu vyššiu ako bola jeho daňová zostatková cena. Držiteľ registrácie zrazil zrážkovú daň v zmysle § 43 zákona o dani z príjmov a vyplatil zvyšnú fakturovanú sumu na účet. V zmysle § 21 ods. 2 písm. l) zákona o dani z príjmov nie sú daňovými výdavkami poskytovateľa zdravotnej starostlivosti výdavky vzťahujúce sa k peňažnému i nepeňažnému plneniu prijatému od držiteľa. Znamená to, že zostatková cena vyradeného motorového vozidla nebude daňovo uznaná a poskytovateľ v podstate zaplatí 19 % daň z predajnej ceny? Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti - s.r.o. poskytuje držiteľovi registrácie lieku služby - prenájom reklamnej plochy v ambulancii, prieskum formou vyplnenia dotazníka pacientom v ambulancii, prednášky. Aké náklady k uvedeným príjmov priradiť a akým spôsobom, aby sa vyšlo v ústrety § 21 ods. 2 písm. l). V ambulancii lekár aj vyšetruje pacientov a realizuje prieskum, aj je tam umiestnená reklama. Za ambulanciu platí nájomné a energie. Lekárovi a sestre aj vyplácaná mzda.

Vznik práva na cestovné náhrady starostu

ID2547 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Potrebuje starosta súhlas OZ na používanie iného ako služobného vozidla na služobné cesty, ak obec nemá vlastné MV, alebo či potrebuje písomnú dohodu (§ 7 ods. 1 zákona o cestovných náhradách) a ak áno - kto by ju mal podpísať? Podľa mňa právo na cestovné náhrady zakladá zákon o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí v § 6, kde sa uvádza, že "starostovi pri cestách, ktoré súvisia s výkonom funkcie patria cestovné náhrady", takže by mu mali patriť automaticky. § 7 zákona o cestovných náhradách rieši písomnú dohodu zamestnanca so zamestnávateľom, starosta však nie je zamestnanec. Obec nemá vypracovaný žiadny interný predpis v danej oblasti.

Vedenie služobného motorového vozidla a započítanie pracovného času

ID2544 | | Ing. Iveta Matlovičová

Zamestnanec pracuje ako technický pracovník, má pridelené služobné motorové vozidlo, nakoľko miesta výkonov práce sú po celej SR. Nie je však šofér z povolania. Týždennú pracovnú dobu podľa KZ má 37,5 hod. Ak zamestnanec odchádza na pracovnú cestu (podpísané povolenie a súhlas s vyslaním na prac. cestu) z miesta A o 6,00 hod. a vráti sa o 17,30 hod., má nárok na nadčas alebo nie? Zamestnávateľ počíta zamestnancom začiatok pracovnej doby až od času príchodu do miesta B a nie od odchodu z miesta A. Je tento postup zamestnávateľa správny? Zamestnancovi preplatí výšku stravného podľa času A - B - A, no nepriznáva mu odpracovaný čas. Ako môže zamestnanec postupovať? V práci je napr. od 6,00 - 17,30 hod., no preplatené má iba od 9,00 - 14,30 hod. (čas u odberateľa). Zamestnanci majú v autách aj GPS zariadenia. Pri nástupe do zamestnania neboli technickí pracovníci oboznámení s tým, že čas, ktorý strávia šoférovaním, nebudú mať započítaný do pracovného času.

Cestovné náhrady členom občianskeho združenia

ID2579 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Chcela by som Vás poprosiť o radu ohľadne postupu pri vyúčtovaní cestovných náhrad členov občianskeho združenia. Ide o prepravu členov na športové podujatia, akcie ktoré OZ organizuje. Prepravu zabezpečujú členovia svojimi súkromnými MV. Podľa akého právneho predpisu máme postupovať, ak členovia nie sú zamestnanci OZ? Vzťahuje sa na vyúčtovanie tejto náhrady zákon o cest. náhradách? Ak sa im vyplatí náhrada za dopravu z dotácie, ktorá bola poskytnutá obcou, sú nejaké špecifické podmienky pre zúčtovanie tejto cesty?

Účtovanie PHL

ID2535 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Ako účtovať o nákupe PHL v s. r. o. - auto nie je v majetku - je majetkom FO - konateľa. Konateľ je v s. r. o. zamestnancom. Ako vyúčtovať a na akom účte účtovať nákupy PHL a potom vyplatenie zákl. sadzby za každý ubehnutý km? S. r. o. je platiteľ DPH. Čiže DPH nie je nárok, tak sa potom vyúčtováva celkový každý jednotlivý nákup PHL. S. r. o. vedie knihu jázd a predkladá len nákupy PHL, ktoré boli použité na podnikanie a k tomu píše km. Ale čím sa riadiť pri tom, koľko km mal najazdiť na nakúpené PHL ? Použiť účty 501, 512 ...

Komplemenár FO - náklady komanditnej spločnosti

ID2532 | | Ing. Anton Kolembus

Komplementár komanditnej spoločnosti – FO, štatutár KS, absolvuje služobné cesty pre komanditnú spoločnosť prenajatým automobilom, od inej súkromnej osoby.  Sú cestovné náhrady komplementára- FO- nákladom KS? Môže si komplementár počítať v cest. náhradách sadzbu základnej náhrady, ak použije požičané auto od inej súkromnej osoby, pričom tento automobil bol kúpený v roku 2015 od s. r. o.? Môže KS do svojich nákladov zahrnúť aj poistné platené za komplementára, ktorý sa inak považuje na účely zákona o sociálnom a zdravotnom poistení za SZČO?

Vreckové pri zahraničnej pracovnej ceste

ID2419 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Právnická osoba účtujúca v podvojnom účtovníctve, platiteľka dane z pridanej hodnoty vysiela zamestnancov na zahraničnúé pracovné cesty. Ako má účtovať vreckové pri týchto pracovných cestách, keďze je to už nenárokovateľná položka? Je to uznaný daňový náklad? Musí vreckové aj zdaniť?

Automobil nezaradený v obchodnom majetku SZČO

ID2390 | | Ing. Anton Kolembus

SZČO používa automobil nezaradený v obchodnom majetku na podnikanie (v minulosti bol tento automobil zaradený v majetku a bol odpisovaný). Do 31. 12. 2014 dávala SZČO do daňových výdavkov spotrebované pohonné látky + paušál 0,183 € za prejazdené km. Od 1. 1. 2015 toto však už nie je možné. Akú možnosť má SZČO teraz, ak si neplánuje kúpiť nové motorové vozidlo a zaradiť ho do majetku? Môže doterajšie vozidlo, ktoré má v súkromnom vlastníctve používať na podnikanie a účtovať si do výdavkov len spotrebu pohonných látok, resp. ani toto nie, ak automobil bol už v minulosti zaradený v majetku firmy? Alebo môže opäť tento automobil zaradiť do majetku firmy a účtovať všetko, čo súvisí s používaním automobilu (pohonné látky, opravy, údržbu, poistenie, daň z motor.vozidla)? V akej cene by sa tento automobil zaradil do majetku, ak už raz bol odpísaný a má aspoň 12 rokov? Bude to zostatková cena = 0, resp. reprodukčná cena stanovená odhadom? Jeho zaradenie do majetku by stačilo len prostredníctvom Inventárnej karty DHM? Neviem, či som správne pochopila, že uvedený automobil už nemožno používať na podnikanie, čiže vidím jedinú možnosť preradiť ho do majetku firmy, keďže ide o malého podnikateľa a neplánuje kúpiť ďalšie auto.