Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Tvorba a účtovanie rezervy

ID3886 | | Ing. Ondrej Baláž

Chcem sa opýtať, či správne postupujem pri tvorbe a účtovaní rezerv. Naša firma predala parný sterilizátor. Na základe kúpno-predajnej zmluvy naša firma zabezpečí kompletizáciu a inštaláciu zariadenia. Zároveň po dobu trvania záručnej doby, t. j. 24 mesiacov bude poskytovať bezplatné záručné a servisné práce. Uvedené práce nám vykonáva externá firma. Naša firma účtuje spôsobom B. Predaj zariadenia účtujem 31100/60400+DPH. Práce za inštaláciu od externej firmy 51800 + DPH/32100. Na konci roka vytvorím rezervu na servisné opravy 51800/45900. V nasledujúcom roku pri servisných prácach budem účtovať 45900/32100. Podobný problém mám aj s vytvorením krátkodobej rezervy na vrátený tovar. V roku predaja tovaru účtujem 31100/60400+DPH, na konci roka vytvorím rezervu 60400/32300. Pri vrátení tovaru v nasledujúcom roku zaúčtujem 32300/31110. Obe uvedené tvorby rezervy dám do daňového priznania ako náklady ovplyvňujúce výsledok hospodárenia.

Náklady na prenajaté vozidlo

ID3895 | | Ing. Marián Drozd

Právnická osoba si prenajíma osobné vozidlo a používa ho len na podnikateľské účely. Môže si nárokovať DPH z PHL? Ak je v nájomnej zmluve, že opravu a údržbu vozidla zabezpečuje právnická osoba, ktorá si vozidlo prenajala, sú tieto náklady daňovo uznané? Ako je to ak si právnická osoba prenajíma na podnikateľské účely vozidlo od spoločníka?

Finančné služby a DPH

ID3894 | | Ing. Marián Drozd

Spoločnosť s. r. o., platiteľ dane, predáva platobné terminály (ide o platobné terminály, ktoré sú ako medzičlánok medzi kartovými spoločnosťami, ktoré sú členmi kartovej asociácie). Za každý predaný platobný terminál si spoločnosť účtuje jednorazovú odmenu + DPH. Okrem tento jednorazovej odmeny bude spoločnosť fakturovať aj províziu za finančné služby, t. j. províziu z každej uskutočnenej finančnej transakcie cez tento terminál. Moja otázka je, či pri fakturácii provízie z každej uskutočnenej finančnej transakcie cez tento terminál, ide o finančné služby v zmysle § 39 ods. 1 písm. d) činnosti týkajúce sa platieb. Bude sa táto provízia za finančné služby fakturovať bez DPH?

Vzájomný zápočet pohľadávok

ID3890 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Dlžník má v obci pohľadávku a obec voči nemu záväzok, ako zaúčtujem vzájomný zápočet?

Predaj nehnuteľnosti, zníženie KC a následne preddavky

ID3880 | | Ing. Anton Kolembus

V minulosti PO prenajímala obchodný priestor, ktorý predala súčasnému nájomcovi a započítali si do ceny aj výšku nájomného v minulom období. Právnická osoba účtujúca v systéme podvojného účtovníctva predá nehnuteľnosť, ktorú má v obchodnom majetku cca 10 rokov a na ktorý existuje znalecký posudok vypracovaný v roku 2018, pričom: - suma vyplateného prenájmu pre premietla do ceny predaja - t. j. ponížila sa o napr. ročné nájomné - a súčasne prepadla výška zábezpeky - opcia súčasného nájomcu na kúpu nehnuteľnosti t. j. vzorec na kúpnu cenu nehnuteľnosti = dohodnutá cena nehnuteľnosti - ročné nájomné - suma opcie.

Je možné ponížiť cenu nehnuteľnosti (ak existuje znalecký posudok, t. j. ide o cenu obvyklú, ktorú by PO mala dodržať) o ročný nájom a - o sumu už vyplatenej opcie? Týmto by došlo ku kúpnej cene nehnuteľnosti pod cenu stanovenú znaleckým posudkom - akým % by sa zdanila suma už vyplatenej výšky opcie (predpokladáme 19 %), napr. 2 % z ceny nehnuteľnosti a získa jeden rok prednostného práva na kúpu nehnuteľnosti - ak by PO predala túto nehnuteľnosť vznikne jej príjem, ktorý je predmetom zdanenia (keďže ju má stále v obchodnom majetku) a tým pádom aj nová vyššia výška platenia preddavkov na daň z príjmu v nasledujúcom roku. Ako posudzuje Finančná správa takýto “mimoriadny” príjem , prihliada na jej mimoriadnosť a nepravidelnosť, ak FO požiada o stanovenie novej výšky preddavkov a vyňala z jej výpočtu takýto mimoriadny príjem? - na účely platenia výšky DPH je rozhodujúci zápis nového vlastníka v liste vlastníctva alebo moment, kedy je pripísaná KC za danú nehnuteľnosť (predpokladáme, že postupné splácanie a platenie DPH aplikované obvyklým spôsobom, t. j. keď sú kreditované jednotlivé splátky KC).

Gastro karty

ID3876 | | Ing. Miroslava Brnová

Daná je firma s 2 zamestnancami. Firma im zabezpečila Callio Gastro karty na stravovanie. Na karty im poslala peniaze s tým, že ich denné stravné má byť 5 €. Za normálnych okolností by tak 55 % (2,75 €) bol náklad zamestnávateľa, 45 % (2,25 €) by sa stiahlo z mzdy zamestnanca. Firma však nechce zrážať zo mzdy zamestnanca ich podiel. Ako máme v tomto prípade postupovať? Podľa nás by tých 45 % bolo zdaniteľným príjmom zamestnanca a nedaňovým nákladom zamestnávateľa. Čo ak zamestnanec minie nad rámec dohodnutých 5 €? Prípadne aj na veci, ktoré nespadajú do definície stravovania zamestnanca? Aj tu platí, že by to bolo zdaniteľným príjmom zamestnanca a nedaňovým nákladom zamestnávateľa?

Vyplácanie diét počas PN

ID3871 | | Ing. Ľubica Minková

Ako postupovať v prípade, ak by som mala zamestnanca na SC v zahraničí, kde je buď hospitalizovaný, alebo nepracuje z dôvodu choroby? Ak by mal na tie dni vystavenú v dochádzke PN, patria mu zo zákona za tie dni diéty? 

Vyplácanie diét počas PN

ID3870 | | Ing. Ľubica Minková

Potrebovala by som sa poradiť v oblasti zákona o cestovných náhradách. Mám zamestnancov, ktorí boli vyslaní na služobnú cestu do Srbska. Po návrate šli do povinnej karantény. Ich ošetrujúci lekári im však vystavili PN-ku už od dňa príchodu, kedy ešte cestovali domov. Majú v tomto prípade nárok na diéty za ten deň? 

Potvrdenie údajov o prevzatí odpadu

ID3893 | | Ing. Zuzana Balková

Pri kompletizácii dokladov k ročnému Ohláseniu o vzniku odpadov a nakladaním s ním máme každý rok problémy s kódmi nakladania odpadov u niektorých odberateľov odpadov. Je na základe platnej právnej úpravy možné od odberateľov žiadať tieto údaje?

Súhlas na zhromaždenie nebezpečných odpadov u pôvodcu odpadu

ID3892 | | Ing. Zuzana Balková

Sme pôvodcom nebezpečného odpadu. V našej prevádzke odovzdávame približne 10 ton nebezpečného odpadu ročne. V rámci okresu však máme ešte dve menšie prevádzky, kde máme sklad a predajňu. V tomto prípade sme však len v prenájme. Potrebujeme súhlas na zhromažďovanie nebezpečných odpadov aj pre tieto prevádzky, keď nedosahujeme 1 tonu nebezpečného odpadu ročne?